Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

piątek, 19 kwietnia 2024

czwartek, 18 kwietnia 2024

Wstęga Kobro i woonerf w Nowym Centrum Łodzi. Archicom wybuduje nie tylko mieszkania

MK

Ponad 300 mieszkań, 13 lokali usługowych i mnóstwo... więcej

"Mobilny urzędnik" - nowa usługa uruchomiona w Łodzi. Co to takiego?

Jesteś seniorem, osobą z niepełnosprawnością, trudno Ci samodzielnie dotrzeć do urzędu? Zadzwoń - urzędnik przyjedzie do Ciebie do domu. Łódź uruchamia usługę "mobilnego urzędnika". Ubiegłoroczny pilotaż takiego projektu pokazał, jak bardzo taka pomoc jest potrzebna.

Na zdjęciu prostokątny identyfikator, który kolorystycznie podzielony jest na 2 części: górna w kolorze czarnym ma żółty napis, wielkimi literami "MOBILNY URZĘDNIK". Pod nim widoczny jest napis alfabetem Braille'a. Dolna połowa jest w kolorze żółtym i posiada czarny napis "URZĄD MIASTA ŁODZI". Pod nim widoczne są logo związane z finansowaniem projektu ze środków unijnych. W centrum identyfikatora znajduje się niewielki biały kwadrat z czarnymi literami "MU". Identyfikator wisi na szyi osoby ubranej w granatową kurtkę, pikowana w romby. Od dołu identyfikator podtrzymuje kobieca dłoń.

W lutym do osób, które nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do Urzędu Miasta Łodzi przyjedzie urzędnik, pomoże wypełnić dokumenty i zawiezie je sam do urzędu.

- A właściwie dwóch urzędników: pracownik biura łódzkiego Rzecznika Osób Niepełnosprawnych oraz Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami. Naszą pomoc kierujemy szczególnie do osób, które mają znaczny stopień niepełnosprawności, choroby neurologiczne, ograniczoną możliwość swobodnego poruszania się, która uniemożliwia samodzielną wizytę w urzędzie miasta. Wystarczy zadzwonić na numer (42) 638 45 40, do oddziału do spraw osób niepełnosprawnych i umówić się na wizytę. Na telefony czekamy od 1 lutego. Planujemy, by "mobilny urzędnik" ruszył we wtorek 15 lutego. A każde następne wizyty były umawiane na kolejne czwartki i wtorki. Oczywiście, jeśli zgłosi się do nas osoba, która tej pomocy będzie potrzebowała wcześniej - pojedziemy, kiedy będzie trzeba - mówi Katarzyna Tręda - Pisera, łódzki Rzecznik Osób Niepełnosprawnych.

W czym pomoże "mobilny urzędnik"?

Docelowo do mieszkańca potrzebującego pomocy będzie docierała dwójka urzędników. Ma to swoje uzasadnienie nie tylko związane z zadaniami, w których specjalizują się poszczególne osoby, ale jest też podyktowane względami bezpieczeństwa oraz transparentności.

- Do osoby, która poprosi o pomoc trafi więc pracownik biura łódzkiego Rzecznika Osób Niepełnosprawnych. Dlaczego? Ponieważ większość spraw, z którymi zwracają się osoby mające problem z poruszaniem się, związane są z naszą specyfiką działania. Pomożemy więc np. przy wydaniu Łódzkiej Karty Bez Barier, która uprawnia do szeregu ulg i zniżek dla osób z niepełnosprawnościami, przy przyjęciu wniosku o abonament parkingowy, przy skorzystaniu z projektów kierowanych do osób z niepełnosprawnościami. Ale nie ograniczamy się do tego zakresu działań. Pomożemy chociażby w skompletowaniu i złożeniu wniosku mieszkaniowego czy zgłosimy do innej instytucji każdy problem, z którym się do nas zwróci odwiedzany mieszkaniec - dodaje Rzecznik Osób Niepełnosprawnych.

Załóż profil zaufany z "mobilnym urzędnikiem"

Pracownik Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami będzie zaś mógł służyć pomocą przy zakładaniu i potwierdzaniu profilu zaufanego, co usprawnia sprawy urzędowe i pozwala załatwiać je bez wychodzenia z domu.

- Posiadając profil zaufany, bez wychodzenia z domu, złożymy na przykład wniosek o dowód czy uzyskamy odpisy urzędowych dokumentów: aktów urodzenia, małżeństwa czy zgonu. Przypomnę, że to my odpowiadamy również za prowadzenie centrum kontaktu z mieszkańcami, a więc pomagamy czy pośredniczymy w pomocy dla mieszkańców w różnych tematach. W taki sam sposób będziemy mogli pomóc osobom, z którymi spotkamy się w ich domach - tłumaczy Małgorzata Markowska, dyrektor Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi.

„Mobilnych urzędników" ma być w sumie czterech. Zaś osobę, która zgłosi taką potrzebę, odwiedzi w domu dwóch.

Przypomnijmy, że projekt "mobilnego urzędnika" funkcjonował już w Łodzi jako pilotaż: od grudnia 2020 r. do czerwca 2021 r. Wtedy też udało się dojechać do domów i pomóc około 60 osobom. Ten czas pokazał, jak bardzo taka usługa potrzebna jest na  stałe.

Kontakt