Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

wtorek, 23 lipca 2024

Remont Jaracza. Kiedy rozpoczną się prace nad nową nawierzchnią?

red

Firma Jagez wygrała ogłoszony przez Zarząd... więcej

poniedziałek, 22 lipca 2024

Wille Ludwika Meyera przy Moniuszki w remoncie. Uchylamy rąbka tajemnicy

Wille Ludwika Meyera przy Moniuszki w remoncie. Uchylamy rąbka tajemnicy [ZDJĘCIA]

Piotr Jach

Na etapie ostatnich prac wykończeniowych jest... więcej

piątek, 19 lipca 2024

Stary Rynek

Centrum Komiksu w EC1 Łódź. Zaglądamy na plac budowy [ZDJĘCIA]

Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej będzie miejscem wyjątkowym dla każdego, kto interesuje się komiksem i grami. Otwarcie zostało zaplanowane na jesień, a my zaglądamy na plac budowy, w którym coraz więcej przestrzeni nabiera już kształtów.

Na zdjęciu wystrój i wyposażenie Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1

EC1, pierwsza w Łodzi komercyjna elektrownia uruchomiona w 1907 r. przy ul. Targowej, od kilkunastu lat zamienia się w centrum rozrywkowo-kulturalno-edukacyjne. W starszej, wschodniej części powstało najnowocześniejsze w kraju planetarium oraz przestrzenie konferencyjno-kongresowe. W młodszej, zachodniej części mamy interaktywne Centrum Nauki i Techniki oraz Ulicę Żywiołów, w których dzieci w atrakcyjny sposób mogą zdobywać wiedzę o świecie.

Obok, w EC1 południowy-wschód, powstaje Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej. Nic dziwnego, w końcu EC1 to współorganizator Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier. W jubileuszowej, 30. edycji tego wydarzenia w 2019 r. wzięło udział 20 tys. osób. Łódź.pl zajrzała na budowę nowego centrum. Jego otwarcie zostało zaplanowane na jesień, a my już dzisiaj chcemy pokazać Wam, czego można się spodziewać.

Centrum powstaje na trzech piętrach zespołu budynków z charakterystycznymi walcami. Właśnie te ostatnie zdobi mural autorstwa Kima Jung Gi, którego oryginalny rysunek będzie elementem wystawy wewnątrz centrum. Czarno-biały, pełen detali obraz został przygotowany przez artystę specjalnie dla centrum komiksu. 

Podróż w czasie

Za głównym wejściem czekają na nas recepcja i kasa. Wizytę w centrum będzie można zaplanować indywidualnie z pomocą panelu przy wejściu. W kolejne miejsca poprowadzą nas kolorowe linie na podłodze w odpowiednich kolorach.

Jednym z pomieszczeń na pierwszym piętrze jest sala retro, która pozwoli przenieść się w czasie. Ta przestrzeń jest już niemal gotowa na przyjęcie gości. Są tu pierwsze komputery, w tym polski Optimus, filar pełen walkmanów, pokoje z naszego dzieciństwa z meblościankami oraz konsole z grami arkadowymi. 

– Chcieliśmy stworzyć tutaj atmosferę i opowiedzieć o tamtych czasach po to, żeby zarazić chęcią robienia podobnych rzeczy. Stworzyliśmy przestrzeń, której nam brakowało, kiedy z kolegami kończyliśmy „Plastyka” i zakładaliśmy festiwal. O komiksach i o tym, co kochaliśmy, nie mógł nam za bardzo nikt opowiedzieć, bo nie było koło nas praktycznie nikogo, kto to robił. Mogliśmy pojechać na kawę do Warszawy do Papcia Chmiela i to było wszystko. Chcieliśmy stworzyć miejsce, które inspiruje. Dla osób, które przyjdą tu ze swoim światem, tworzyć nowe rzeczy. I chcieliśmy, żeby było ono w Łodzi – mówi Adam Radoń, kierownik centrum i dyrektor MFKiG.

Obok sali retro znajdziemy strefę odpoczynku połączoną z kawiarnią. Będzie to przestrzeń otwarta, do której nie będziemy potrzebowali biletu. Na wygodnych kanapach będziemy mogli spotkać się na rozmowę, poczytać komiksy, sprawdzić aplikacje na telefon i napić się kawy. 

Wiedźmin, Thorgal i Kapitan Żbik

Dalej znajduje się escape room osadzony w wirtualnej rzeczywistości. Żeby się z niego wydostać, trzeba musieli rozwiązać zagadki, ale cyfrowe. Na parterze jest także największa sala w centrum, w której będą organizowane wydarzenia i wystawy. 

– Pierwszą z nich będzie szykowana na październikowe otwarcie wystawa prac Grzegorza Rosińskiego, najbardziej znanej na świecie postaci polskiego komiksu, rysownika Kapitana Żbika i Thorgala. CKiNI ma wyjątkowy depozyt dzieł artysty, który zostanie zaprezentowany na wszystkich piętrach, bo nawet w największej sali centrum by się nie zmieściły – zapowiada Radoń.

Na pierwszym piętrze powstała kolejna wyjątkowa przestrzeń, zaprojektowana razem z Adamem Badowskim i CD Projekt RED. Twórcy gry Wiedźmin, opartej na prozie Andrzeja Sapkowskiego, wykreowali w Łodzi cały świat, który pokaże, jak się produkuje takie gry. Poszczególne stanowiska to kolejne etapy budowania uniwersum, przez które poprowadzi oprogramowanie stworzone we współpracy z Michałem Staniszewskim. 

Na pierwszym etapie nasz bohater to prosty minion, który dalej zyskuje kolejne atrybuty, a przestrzeń, przez którą podróżuje, nabiera kształtów. – Mamy tu także mnóstwo ciekawych wywiadów oraz oryginalne szkice z powstawania gry Wiedźmin. Dostaliśmy dostęp do pełnego archiwum i mogliśmy wybrać najciekawsze rekwizyty – mówi Radoń. 

Na drugim piętrze powstały sale warsztatowe: dla najmłodszych z podstawami rysowania i opowiadania historii, dla dzieci starszych oraz komputerowa do nauki konkretnych już aspektów projektowania gier i komiksów. Obok powstały poczekalnia dla rodziców, połączona z muzeum festiwalu, oraz sala audytoryjna. 

Dwie wieże

W charakterystycznych wieżach, które kiedyś pełniły funkcje chłodni kominowych, po przebudowie na dwóch kondygnacjach powstała pierwsza w Polsce galeria ze stałą ekspozycją poświęconą sztuce komiksu. 

– Znajdziemy tu opowieść o historii komiksu, jak się go wymyśla, jak się go tworzy, jak się go rysuje, jak się go pisze i w końcu, jak wydaje. Pokażemy, jak komiks oddziałuje na ludzi i na otoczenie. Ważnym elementem naszych wystaw są multimedialne oraz interaktywne treści – mówi Radoń.

W CKiNI jest też sala motion caption, w której przeniesiemy do wirtualnej rzeczywistości wymyśloną przez nas postać i jej ruchy. Nie zabrakło też pomieszczeń poświęconych konkretnym zawodom i umiejętnościom. – Musimy zebrać ludzi posiadających je wszystkie i dopiero wtedy stworzymy grę – mówi Radoń.

– W powstającym centrum wszystko jest szyte na miarę, ze sklepu są tylko gniazdka – żartują twórcy. I rzeczywiście, każdy element, na jaki się tu natkniemy, został zaprojektowany z myślą o tym dokładnie miejscu. Nigdzie nie ma drugiej takiej przestrzeni.

Kontakt