Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

wtorek, 30 kwietnia 2024

Nowe przystanki na Zachodniej prawie gotowe. MPK Łódź zmieni trasy [ZDJĘCIA]

ML

W ramach przebudowy ul. Legionów powstają nowe... więcej

poniedziałek, 29 kwietnia 2024

Zielony plac Wolności tętni życiem! Łodzianie pokochali go po metamorfozie

Zielony plac Wolności tętni życiem! Łodzianie pokochali go po metamorfozie [ZDJĘCIA]

ML

Przebudowa placu Wolności to przede wszystkim... więcej

piątek, 26 kwietnia 2024

Tunel pod Łodzią na zdjęciach z lotu ptaka. Tego nie widzisz na co dzień! [ZDJĘCIA]

W 10 minut z centrum na Teofilów lub Widzew? To możliwe! W Łodzi powstaje tunel średnicowy, który przyspieszy codzienne podróże przez miasto i otworzy Łódź na całą Polskę.

Na zdjęciu fragment budowy stacji Łódź Polesie realizowanej w ramach powstawania tunelu kolejowego pod centrum miasta

Czego oczy nie widzą, jest spektakularne. Największa inwestycja prowadzona aktualnie w Łodzi jest kojarzona przede wszystkim z utrudnieniami w ruchu. Na trasie budowy tunelu średnicowego i nowych stacji kolejowych zamknięte zostały ul. Zielona z ul. Zachodnią i ul. Ogrodowa. I chociaż na powierzchni prace nie wyglądają imponująco, wszystko się zmienia, kiedy zaglądamy pod ziemię!

Ogromna inwestycja

Nowe stacje budowane aktualnie na Kozinach, przy Manufakturze i w Śródmieściu to ogromne gmachy o kilku kondygnacjach. Muszą zmieścić się tu kolejowe perony i całe składy pociągów. Te pomkną kilku kilometrowym tunelem o średnicy – bagatela! – 16 metrów pod całym centrum miasta. 

Budowa tunelu i nowych dworców to gigantyczne przedsięwzięcie. Pod ziemią suną dwie maszyny – Faustyna i Katarzyna. Większa drąży metr po metrze główny tunel, który połączy stację na Kozinach z Dworcem Fabrycznym. Koło tego drugiego, przy ul. Kilińskiego widać doskonale budowę komory końcowej – miejsca, w którym Katarzyna skończy bieg, zostanie zdemontowana i wydobyta na powierzchnię.

Druga z maszyn, Faustyna, drąży mniejsze tunele o średnicy 8 metrów. Te rozprowadzą ruch z Kozin na Łódź Kaliską i Żabieniec. Faustyna ma już za sobą dwa przewierty. Teraz została obrócona w komorze przy ul. Skarpowej i wyruszy w trasę w kierunku Kozin.

Jestem za kwadrans

Budowa tunelu średnicowego to nie tylko ogromny impuls do rozwoju miasta – pociągi przestaną wreszcie omijać Łódź i ruch pasażerski trafi prosto do centrum miasta. Inwestycja przyniesie także wymierne korzyści mieszkańcom w codziennych podróżach. Dzięki nowym stacjom i podziemnej kolei, która nie wie, co to korki ani godziny szczytu, przejechanie z jednego końca na drugi zajmie kilkanaście minut. Tam, gdzie przy budowanych dworcach nie ma tramwaju, miasto dobuduje torowisko, żeby połączyć komunikację miejską z kolejową i usprawnić podróżowanie.

Podziemna trasa kolejowa przebiegająca pod centrum Łodzi osiągnie długość 7,5 km. Maszyny TBM Faustyna i Katarzyna jednocześnie drążą tunel i go budują – układają żelbetowe ściany pierścień za pierścieniem. W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi.
Kontakt