Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

poniedziałek, 22 kwietnia 2024

Podsumowanie projektu T-Factor

Patrycja Wojtaszczyk

W ubiegły czwartek w Fabryce Aktywności Miejskiej... więcej

Tunel pod Łodzią na zdjęciach z lotu ptaka. Tego nie widzisz na co dzień! [ZDJĘCIA]

W 10 minut z centrum na Teofilów lub Widzew? To możliwe! W Łodzi powstaje tunel średnicowy, który przyspieszy codzienne podróże przez miasto i otworzy Łódź na całą Polskę.

Na zdjęciu fragment budowy stacji Łódź Polesie realizowanej w ramach powstawania tunelu kolejowego pod centrum miasta

Czego oczy nie widzą, jest spektakularne. Największa inwestycja prowadzona aktualnie w Łodzi jest kojarzona przede wszystkim z utrudnieniami w ruchu. Na trasie budowy tunelu średnicowego i nowych stacji kolejowych zamknięte zostały ul. Zielona z ul. Zachodnią i ul. Ogrodowa. I chociaż na powierzchni prace nie wyglądają imponująco, wszystko się zmienia, kiedy zaglądamy pod ziemię!

Ogromna inwestycja

Nowe stacje budowane aktualnie na Kozinach, przy Manufakturze i w Śródmieściu to ogromne gmachy o kilku kondygnacjach. Muszą zmieścić się tu kolejowe perony i całe składy pociągów. Te pomkną kilku kilometrowym tunelem o średnicy – bagatela! – 16 metrów pod całym centrum miasta. 

Budowa tunelu i nowych dworców to gigantyczne przedsięwzięcie. Pod ziemią suną dwie maszyny – Faustyna i Katarzyna. Większa drąży metr po metrze główny tunel, który połączy stację na Kozinach z Dworcem Fabrycznym. Koło tego drugiego, przy ul. Kilińskiego widać doskonale budowę komory końcowej – miejsca, w którym Katarzyna skończy bieg, zostanie zdemontowana i wydobyta na powierzchnię.

Druga z maszyn, Faustyna, drąży mniejsze tunele o średnicy 8 metrów. Te rozprowadzą ruch z Kozin na Łódź Kaliską i Żabieniec. Faustyna ma już za sobą dwa przewierty. Teraz została obrócona w komorze przy ul. Skarpowej i wyruszy w trasę w kierunku Kozin.

Jestem za kwadrans

Budowa tunelu średnicowego to nie tylko ogromny impuls do rozwoju miasta – pociągi przestaną wreszcie omijać Łódź i ruch pasażerski trafi prosto do centrum miasta. Inwestycja przyniesie także wymierne korzyści mieszkańcom w codziennych podróżach. Dzięki nowym stacjom i podziemnej kolei, która nie wie, co to korki ani godziny szczytu, przejechanie z jednego końca na drugi zajmie kilkanaście minut. Tam, gdzie przy budowanych dworcach nie ma tramwaju, miasto dobuduje torowisko, żeby połączyć komunikację miejską z kolejową i usprawnić podróżowanie.

Podziemna trasa kolejowa przebiegająca pod centrum Łodzi osiągnie długość 7,5 km. Maszyny TBM Faustyna i Katarzyna jednocześnie drążą tunel i go budują – układają żelbetowe ściany pierścień za pierścieniem. W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi.
Kontakt