Łódź Rewitalizuje

Działania

Ulica Ogrodowa i ulica Północna (na odcinku Zachodnia - Kilińskiego)

PRZECZYTAJ O INWESTYCJI

Wybierz tekst, który Cię interesuje:

Ulica Ogrodowa w Łodzi to jedna z najstarszych i najważniejszych arterii miasta, jej historia sięga początku XIX wieku. Nazwa ulicy pojawiła się już w 1821 roku na planach Łodzi. Wówczas była to polna droga prowadząca do młyna na rzece Mani. Obecnie ulica ta ma długość około 1,4 km, zaczyna się od ul. Nowomiejskiej i Północnej, a kończy przy bramie Starego Cmentarza, przechodząc w ul. Srebrzyńską.

Przełomowym momentem w historii Ogrodowej był XIX wiek, kiedy to dzięki działalności Izraela Poznańskiego, ulica przekształciła się w przemysłowe centrum miasta. Poznański zaczął skupować działki przy Ogrodowej już w 1871 roku, budując tam rozbudowany kompleks fabryczny, obejmujący tkalnię i przędzalnię. Wkrótce zakupił dom na rogu Ogrodowej i Zachodniej, który stał się początkiem jego imponującego pałacu – łódzkiego Luwru. Poznański zbudował bocznicę kolejową, własną elektrownię, gazownię, straż pożarną, a także zatrudniał tysiące robotników. Wokół fabryki powstały famuły – domy dla pracowników i ich rodzin, co wpłynęło na rozwój społeczności przemysłowej. Dzięki jego działaniom z Placu Kościelnego przeniesiono na Ogrodową najstarszy kościół w Łodzi – zabytkowy kościółek św. Józefa z XVIII wieku.

Na ulicy znajduje się także budynek dawnej kantyny, obecnie funkcjonujący jako sklep „Biedronka”. Budynek powstał w 1902 roku i pełnił różne funkcje: kina, teatru, miejsca walk bokserskich, a podczas II wojny światowej służył jako miejsce przetrzymywania więźniów z Holandii, Belgii i Francji.

Wzdłuż Ogrodowej znajduje się również najstarsza nekropolia miasta – Stary Cmentarz, założony w 1855 roku. Podzielony jest on na trzy części: katolicką, ewangelicką i prawosławną. Spoczywają tu wybitne postacie, m.in. członkowie łódzkich rodzin fabrykanckich (np.: Sophie Biedermann, Juliusz Heinzel). Ostatnie miejsce spoczynku znaleźli tu tez ludzie kultury i sztuki, w tym Leon Niemczyk, Zbigniew Chmielewski czy Władysław Strzemiński.

Ulica Ogrodowa odgrywa więc kluczową rolę w historii Łodzi, będąc świadkiem przemian przemysłowych, społecznych i kulturalnych miasta na przestrzeni wieków.

 

Ulica Północna, dawniej nazywana Graniczną, oddzielała Stare Miasto od Nowego Miasta. W latach 1823–1828, podczas tworzenia się pierwszej dzielnicy sukienniczej, stała się kolebką „Łodzi przemysłowej”. Należała do jednej z czterech głównych ulic wyznaczających pierwotne ramy Nowego Miasta – obok Zachodniej, Wschodniej i Południowej (obecnie Rewolucji 1905 roku). W kierunku wschodnim prowadziła do Pogorzel i Kusego Kąta. Równolegle do Północnej płynęła rzeka Łódka, dziś ukryta w podziemnym kanale, obwarowana potężnymi dębowymi balami, na których urządzono spacerowe bulwary. Na początku istnienia łączyła się z ulicą Zachodnią. Do 1870 roku należała do rewiru żydowskiego, ograniczonego ulicami Franciszkańską, Brzezińską i Wolborską. Błotnistą nawierzchnię ulicy zabrukowano dopiero w latach 1838–1845, a dopiero w 1845 na ulicy pojawiła się pierwsza latarnia olejna! W okolicach Północnej działały zakłady bawełniane Biedermannów i browarnia Anstadtów. W latach 70. i 80. XIX wieku mieszkańcy Łodzi żyli sporem dwóch przedsiębiorców o drogę wzdłuż rzeki Łódzki, będącą przedłużeniem Północnej. Konflikt trwał ponad dekadę, a zwycięstwo odniósł Biedermann, mimo kilku wyroków, które nie zawsze były prawomocne i korzystne dla niego.

       Inwestycja obejmowała przebudowę Ogrodowej od ulicy Gdańskiej do skrzyżowania z ulicą Zachodnią. W ramach projektu wymieniono nawierzchnie jezdni i chodników, dostosowując je do potrzeb osób z dysfunkcjami. Zdecydowano się na niewielkie zwężenie jezdni, aby zwiększyć szerokość chodnika po północnej stronie. Wprowadzono elementy zieleni i małej architektury miejskiej, w tym ławki z oparciem, kosze na śmieci, stojaków rowerowych. Postawiono poidełko, podświetlaną tablicę ogłoszeniową oraz zainstalowano monitoring. Przebudowano oświetlenie uliczne i podświetlono wybrane elementy zieleni. Wzdłuż ulicy posadzono dziewięć drzew liściastych, a wokół chodników wydzielono miejsca z trawą, bylinami i krzewami, które nawadnia automatyczny system. 

       Na ulicy Północnej wykonano nowy chodnik z przeznaczony dla pieszych i ruchu rowerowego, oddzielony od jezdni pasem zieleni. Zainstalowano również automatyczny system nawadniający rośliny. Po obu stronach ulicy posadzono krzewy pnące, byliny, rośliny płożące oraz trawy ozdobne. Dominują rośliny liściaste. Elementy przystanków zostały wykonane w stylu nawiązującym do epoki XIX i XX wieku. W zakres prac weszła także naprawa i remont kanalizacji, sieci wodociągowej, gazowej oraz zabezpieczenie sieci grzewczej. Przebudowano również sieć elektryczną, wymieniając istniejącą infrastrukturę oświetleniową. Na ulicy ustawiono nowe kosze na śmieci, ławki, stojaki rowerowe oraz gabloty z Systemem Informacji Miejskiej, poprawiając komfort i funkcjonalność przestrzeni miejskiej. Wykonane prace przyczyniły się do odnowienia i modernizacji otoczenia, zapewniając jego estetykę, bezpieczeństwo i funkcjonalność dla mieszkańców i odwiedzających. (AS)


Przedmiotem rewitalizacji była przebudowa ulicy Ogrodowej w Łodzi na odcinku od ul. Kilińskiego do ul. Gdańskiej oraz ulicy Północnej w Łodzi na odcinku od ul. Nowomiejskiej do ul. Kilińskiego.

Literatura:

Flatt O., Opis miasta Łodzi. Łódź, 2002.

Jankowski B., Ogrodowa. Imaginarium społeczne. Łódź, 2019.

Kędzierski D., Ulice Łodzi. Łódź, 2009.

Konicki K., Ulice Łódzkie. Ulicę w szachownicę….Łódź, 1995.

Rynkowska A., Ulica Piotrkowska. Łódź. 1970.

Stefański K., Łódź. Narodziny miasta. Łódź, 2016.

ZOBACZ JAK WYGLĄDA ULICA

  Przesuń pinezkę, aby obejrzeć wybrany etap:


Wizualizacje na stronie mają charakter poglądowy, ostateczny wygląd może się zmienić na etapie wykonawczym. Wszystkie planowane terminy mogą ulec zmianie m. in. ze względu na procedury przetargowe, konieczność koordynacji inwestycji między sobą, konieczność koordynacji inwestycji z działaniami gestorów sieci, ze względu na wymagania dotyczące organizacji ruchu w mieście, a także wszelkie inne okoliczności, które mogą pojawić się w trakcie trwania procesu inwestycyjnego.

Jak zaawansowane są prace?

Otrzymanie dofinansowania: sierpień 2017

Umowa o dofinansowanie remontu przez Unię Europejską i budżet państwa została podpisana 29 sierpnia 2017 r. Aby otrzymać wsparcie finansowe, Miasto musiało stworzyć dokumenty, które bardzo szczegółowo określają jak budynek będzie wyglądał i działał po remoncie (tzw. programy funkcjonalno-użytkowe). Z tego powodu na kolejnych etapach projektowania nie ma możliwości robienia dużych zmian w projektach zaakceptowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

Ogłoszenie I przetargu: listopad 2017

I przetarg został ogłoszony 9 listopada 2017 roku.

Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.50.2017

Przejdź do strony przetargu

Otwarcie ofert: grudzień 2017

W I przetargu otwarcie ofert nastąpiło 28 grudnia 2017 r. Wpłynęły 3 oferty (na komplet 6 ulic łącznie):

  • 78 942 228,95 zł - Mosty Łódź S.A.
  • 88 999 725,00 zł - IDS-BUD S.A.
  • 89 206 749,89 zł - Konsorcjum: Progreg Infracity Sp. z o.o., MPK Łódź Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo drogowo-budowlane KEMY Sp. z o.o., KRAL Sp. z o.o.

Zaplanowana przez Miasto kwota: 44 721 728,18 zł (na komplet 6 ulic łącznie)

Przejdź do informacji z otwarcia ofert

Ogłoszenie II przetargu: maj 2018

II przetarg został ogłoszony 15 maja 2018 roku.

Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.10.2018

Przejdź do strony przetargu

Otwarcie ofert: sierpień 2018

W II przetargu otwarcie ofert nastąpiło 9 sierpnia 2018 r. Wpłynęły 2 oferty:

  • 64 812 198,12 zł - Mosty Łódź S.A.
  • 49 792 000,00 zł - konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Drogowo - Budowlane "Kemy" Sp. z o.o., LARKBUD Sp. z o.o., PROGREG Infracity Sp. z o.o.

Zaplanowana przez Miasto kwota: 23 939 732,67 zł

Przejdź do informacji z otwarcia ofert

Ogłoszenie III przetargu (na dok. projektową): kwiecień 2019

III przetarg został ogłoszony 19 kwietnia 2019 roku.

Zamówienie dotyczy opracowania dokumentacji projektowej. 

Numer przetargu: DOA-ZP-III.271.22.2019

Przejdź do strony przetargu

Otwarcie ofert: czerwiec 2019

W III przetargu otwarcie ofert nastąpiło 10 czerwca 2019 r. 

 

 

Wynik przetargu: czerwiec 2019

Postępowanie zostało unieważnione 25. czerwca 2019 r.

Ogłoszenie IV przetargu (na dok. projektową): lipiec 2019

IV przetarg (na wykonanie dokumentacji projektowej) został ogłoszony 15 lipca 2019 roku.

Numer przetargu: DOA-ZP-III.271.55.2019

Przejdź do strony przetargu

Otwarcie ofert: sierpień 2019

W IV przetargu otwarcie ofert nastąpiło 29 sierpnia 2019 roku. Wpłynęły 3 oferty:

  • 1 143 900,00 zł -  Progreg Sp. z o.o.
  • 922 500,00 zł - Polska Inżynieria Sp. z o.o
  • 1 084 860,00 zł - Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu

Zaplanowana przez Miasto kwota: 988 844,44 PLN zł

Przejdź do informacji z otwarcia ofert

Podpisanie umowy z wykonawcą: październik 2019

Umowa z firmą Polska Inżynieria Sp. z o.o. została podpisana 24 października 2019 roku.

Projektowanie: od października 2019 do lutego 2021

Po zakończeniu opracowania dokumentacji zostanie ogłoszone postępowanie na realizację inwestycji

Ogłoszenie V przetargu: grudzień 2020

V przetarg został ogłoszony 29 grudnia 2020 roku.

Numer przetargu: DSR-ZP-II.271.59.2020

Przejdź do strony przetargu

Otwarcie ofert: marzec 2021

W V przetargu otwarcie ofert nastąpiło 17 marca 2021 r. Wpłynęło 5 ofert:

  • 47 572 870,00 zł - Trakcja S.A.
  • 56 580 000,00 zł - konsorcjum firm: KRAL sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane KEMY” sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane „KEMY” sp. z o.o., SPAW-TOR sp. z o.o. sp.k.
  • 56 654 628,60 zł - Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR -KRAK” Sp.
  • 76 777 777,77 zł - WŁODAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
    komandytowa
  • 50 155 418,19 zł - STRABAG Sp. z o.o.

Zaplanowana przez Miasto kwota: 22 998 640,12 zł

Przejdź do informacji z otwarcia ofert

Ogłoszenie VI przetargu: kwiecień 2021

VI przetarg został ogłoszony 13 kwietnia 2021 roku.

Numer przetargu: DSR-ZP-II.271.33.2021

Przejdź do strony przetargu

Otwarcie ofert: lipiec 2021

W VI przetargu otwarcie ofert nastąpiło 23 lipca marca 2021 r. Wpłynęło 5 ofert:

  • 56 184 084,38 zł - TORPOL S.A
  • 58 828 485,68 zł - Trakcja S.A.
  • 61 280 820,89 zł - ZUE S.A.
  • 60.546.380,26 zł - Konsorcjum firm: KRAL sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane „KEMY” sp. z o.o. i ART IN ENERGY sp. z o.o.
  • 71 576 550,80 zł - STRABAG Sp. z o.o.

Zaplanowana przez Miasto kwota: 24 455 288,36 zł

Przejdź do informacji z otwarcia ofert

Rozpoczęcie remontu: luty 2022
Zakończenie remontu: grudzień 2023

Masz uwagi lub pytania?

Skontaktuj się z nami w sprawie:

realizacji Zarząd Inwestycji Miejskich tel. 42 272 62 94, 42 272 62 80 zim@zim.uml.lodz.pl
pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów mieszkańców Łukasz Mordęcki tel. 42 272 61 85 l.mordecki@uml.lodz.pl
lokali użytkowych Łukasz Charuba tel. 42 272 62 44 l.charuba@uml.lodz.pl

Jeżeli Twoje pytanie nie pasuje do żadnej z powyższych grup, to skontaktuj się z Gospodarzem Obszaru, Łukaszem Mordęckim, a on skieruje Ciebie do właściwej osoby.

Kontakt