Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

wtorek, 23 lipca 2024

Remont Jaracza. Kiedy rozpoczną się prace nad nową nawierzchnią?

red

Firma Jagez wygrała ogłoszony przez Zarząd... więcej

poniedziałek, 22 lipca 2024

Wille Ludwika Meyera przy Moniuszki w remoncie. Uchylamy rąbka tajemnicy

Wille Ludwika Meyera przy Moniuszki w remoncie. Uchylamy rąbka tajemnicy [ZDJĘCIA]

Piotr Jach

Na etapie ostatnich prac wykończeniowych jest... więcej

piątek, 19 lipca 2024

Stary Rynek

Secesja na przystankach. Nowy wygląd wiat

Wraz z mieszkańcami wypracowaliśmy nowy wygląd secesyjnych wiat przystankowych. Lepiej ochronią przed wiatrem i deszczem, są bardziej komfortowe i bezpieczne.

Pierwsza nowa secesyjna wiata, stanęła na al. Kościuszki przy al. Mickiewicza , fot. Sebastian Glapiński / UMŁ

Obserwacje pracowników Zarządu Dróg i Transportu, doświadczenie załogi MPK-Łódź i sugestie pasażerów, wypracowały nowy projekt wiat secesyjnych, które montowane są na przystankach w Śródmieściu Łodzi – zabytkowej przestrzeni, w której elementy miejskiej przestrzeni, nawiązują do historycznej i architektonicznej spuścizny naszego miasta.

Pierwsza nowa secesyjna wiata, stanęła na al. Kościuszki przy al. Mickiewicza. Wraz z budowę nowego kompleksu hotelowo-biurowego Hi Piotrkowska, przebudowany został przystanek autobusowy. Nowe miejsce zatrzymywania się autobusów wykonano w zatoce. Wydłużono też peron przystankowy, aby mógł obsłużyć dwa autobusy jednocześnie.

- Na tym wyremontowanym przystanku, wskazaliśmy do zamontowania wiatę przystankową nowego typu, zgodną z sugestiami pasażerów, która lepiej zabezpieczy ich przed wiatrem i deszczem oraz posiada szerszą ławkę i dodatkowe funkcjonalności zwiększające komfort oczekiwania na autobus – informuje Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu.

Nowy secesyjny przystanek to dłuższe przęsła wiaty, każde po 1,5 metra szerokości. Łącznie wiata ustawiona na al. Kościuszki ma 4,5 szerokości, aby pomieścić więcej pasażerów. W zależności od miejsca nowe wiaty pojawią się w dwóch wariantach szerokości. 3 przęsłowe o szerokości 4,5 metra, oraz 4 przęsłowe o szerokości 6 metrów – jeśli będzie tylko możliwość, będziemy stawiać szersze wiaty dla wygody pasażerów.

Kolejna zmiana poprawiająca komfort oczekiwania to głębokość wiaty, która została zwiększona z 80 cm do 1,4 m. To znacząca różnica, która pozwoli schronić się przed złą pogodą we wnętrzu przystanku. Aby warunki pogodowe nie doskwierały pasażerom, powiększono też boczne ściany w których zmniejszą przestrzeni pomiędzy podłożem oraz dachem, a ścianą boczną wiaty. Zamontowano w tych miejscach dodatkowe przeszklenie, uzupełniające wolną przestrzeń, aby wiatr nie wkradał się do wnętrza. Nie można zabudować wiat w całości, ponieważ na styku z podłożem dochodzi do korozji i uszkodzeń. 

Pasażerowie zwracali również uwagę na materiał i długość ławek. Te zamiast z metalu, będą teraz wykonywane z drewna, które jest mniej narażone na zmiany temperatury. Zwiększyliśmy też długość ławki o 60 cm, która wypełniać będzie teraz całość 2 lub 3 przęseł w zależności od wiaty. Na ostatnim przęśle znajduje się kaseta z rozkładami jazdy, która też zmieni swój wygląd. Nowy kształt pozwoli na wieszanie niżej rozkładów jazdy, co ułatwi ich odczytywanie.

Całość zmian dopełnia dodatkowe oświetlenie. Oprócz oświetlenie kasety z rozkładami jazdy, pojawił się ledowy panel świetlny na skraju dachu na całej szerokości wiaty, który poprawi widoczność, a co za tym idzie, również bezpieczeństwo.

Nowe secesyjne wiaty, pojawiać się będą, przy każdej nowej inwestycji w śródmiejskim obszarze Łodzi.

Kontakt