Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

wtorek, 30 kwietnia 2024

Nowe przystanki na Zachodniej prawie gotowe. MPK Łódź zmieni trasy [ZDJĘCIA]

ML

W ramach przebudowy ul. Legionów powstają nowe... więcej

poniedziałek, 29 kwietnia 2024

Zielony plac Wolności tętni życiem! Łodzianie pokochali go po metamorfozie

Zielony plac Wolności tętni życiem! Łodzianie pokochali go po metamorfozie [ZDJĘCIA]

ML

Przebudowa placu Wolności to przede wszystkim... więcej

piątek, 26 kwietnia 2024

Historia Łodzi. Na czym polegał łódzki fenomen rozwoju? [ZDJĘCIA]

W naszym cyklu jesteśmy nadal na samym początku rozwoju Łodzi przemysłowej w latach 20. XIX w. To okres, który warto prześledzić dokładniej, by zrozumieć, na czym polegał łódzki fenomen rozwoju.

Na zdjęciu widok z góry na klasycystyczny Rynek Nowego Miasta (obecnie pl. Wolności)

Kluczowa była oczywiście ustawa z 18 września 1820 r. o utworzeniu ośrodków fabrycznych w miastach rządowych Królestwa Polskiego, powstała z inspiracji Rajmunda Rembielińskiego. Chodziło o ułatwienie osiedlania się fabrykantom sukna i innym rzemieślnikom przybywającym z zagranicy.

Kluczowe dokumenty

Dokument podpisany przez namiestnika Królestwa Polskiego Józefa Zajączka, zawierający jedynie kilka krótkich zapisów, uruchomił machinę gospodarczych przemian. Art. 1 zachęcał miasta rządowe, a także prywatne do skorzystania z płynących korzyści. Art. 2 mówił o przekazaniu przybywającym sukiennikom i rzemieślnikom placów w wieczystą dzierżawę za umiarkowaną cenę z 6 latami wolnymi od czynszu, przy czym przekazywano na ten cel grunty i młyny rządowe (art. 3 i 4). Ponadto w art. 5 i 6 oferowano bezpłatnie drewno z najbliższych borów gminnych oraz wsparcie przy budowie cegielni, z których materiał miał być udzielony w najniższej cenie. Akt podpisano w Warszawie na posiedzeniu rady Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Administracji. Umowa zgierska, podpisana 30 marca 1821 r., doprecyzowała wspomniane przywileje. No i się zaczęło…

Z udogodnień ustawowych skorzystały w naszym regionie takie miasta, jak: Zgierz, Gostynin, Przedecz, Dąbie nad Nerem, Skierniewice, Rawa i Tomaszów, a przede wszystkim Łódź, która odniosła potem ogromny sukces w branży włókienniczej. Nie tylko w skali Królestwa  Polskiego, ale całej Europy!

Klasyczne nowe miasto

W odróżnieniu od innych miast o zbliżonym układzie urbanistycznym rozplanowanie Nowego Miasta, dzięki specjalnemu ułożeniu działek budowlanych, odznaczało się wykorzystaniem wszystkich ścian bloków do zabudowy frontowej. Działki sprowadzono do czterech typów o różnych kształtach i wymiarach: przyrynkowe miały kształt większych i mniejszych półtrapezów, pozostałe – prostokątów. Wyznaczono je na podstawie modułu 5 prętów miary nowopolskiej (21,6 m). Szerokość traktu piotrkowskiego wynosiła 4 pręty (17,3 m), zaś ulic bocznych 3,5 pręta (15,2 m). Interesujący pod względem kompozycyjnym jest, zaliczany do zabytkowych, plan Nowego Miasta, który był odbiciem obowiązujących w tej epoce kanonów estetycznych. Większość projektów tworzonych w tzw. okresie konstytucyjnym Królestwa Polskiego cechował regularny, geometryczny układ. 

Wpływy te widać wyraźnie w rozplanowaniu niemal wszystkich miast przemysłowych obwodu łęczyckiego: Aleksandrowa, Konstantynowa, Zgierza, a także łódzkiego Nowego Miasta. Cechują je prostota, symetria i przejrzystość kompozycji. W Łodzi sąsiadowały zatem ze sobą Stare Miasto w układzie urbanistycznym średniowiecza oraz urządzone klasycystycznie Nowe Miasto z ośmiobocznym Nowym Rynkiem.

Z północy na południe

Od czasów średniowiecznych biegł przez Łódź trakt łęczycko-piotrkowski. To na tym szlaku powstała później oś i główna ulica miasta. Już w pierwszych latach Królestwa Polskiego, kiedy zaczęły się przygotowania do regulacji osady fabrycznej, podjęto prace przy regulacji i modernizacji traktu. Wzorcowy plan urbanistyczny, wytyczony przez Rembielińskiego, wyznaczył bieg ul. Piotrkowskiej i przecinających ją ulic bocznych, a tereny wokół podzielił na parcele. Najpierw na południe od starego rolniczego miasteczka powstało w latach 1821–1823 Nowe Miasto jako osada przeznaczona dla sukienników. Jej plan z ośmiobocznym rynkiem wykonał geometra Filip de Viebig. 

Środkiem, z północy na południe, biegł trakt piotrkowski. Grunty rządowe po wschodniej stronie zajęto na osadę, zaś grunty po zachodniej stronie stanowiły własność mieszczan Starego Miasta. Łódź w swym rozwoju posuwała się w kierunku południowym, trzymając się dawnej arterii komunikacyjnej. W latach 1824–1828 na południe od Nowego Miasta utworzono drugą osadę przemysłową nazwaną Łódka, która przeznaczona była dla tkaczy bawełny i lnu, natomiast regulacja miasta przeprowadzona w latach 1821–1828 wytyczyła główne zarysy terytorialne dzisiejszej Łodzi.

Kontakt