Budynki, pod którymi przechodzi maszyna drążąca, są pod stałą kontrolą i monitoringiem wykonawcy, który wykonuje tunel na zlecenie PKP. Na najbliższej trasie tunelu znajduje się m.in. kamienica przy ul. 1 Maja 16, którą czeka rozbiórka. Decyzja o wyburzeniu pustostanu zapadła dużo wcześniej. Prace wyburzeniowe rozpoczną się po zdobyciu pozwoleń i zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale już teraz wykonawca przygotowuje i zabezpiecza nieruchomość oraz rozpoczął demontaż stolarki okiennej i drzwiowej.
Tunel pod Łodzią – gdzie niebawem przejdzie tarcza?
W najbliższym czasie tunel będzie drążony także pod Szkołą Podstawową nr 36 przy Więckowskiego 35. Na czas przejścia maszyny pod budynkiem w szkole nie będą prowadzone lekcje i nie będzie w niej uczniów, nauczycieli i pozostałych pracowników. Zajęcia zostaną zorganizowane w formie zdalnej albo w innych szkołach. O najkorzystniejszym rozwiązaniu dla dzieci zadecydują rodzice.
W trakcie wiercenia tunelu, PKP i miasto są w stałym kontakcie z mieszkańcami, a każda kamienica pod którą przechodzi tunel pod Łodzią jest pod ciągłą kontrolą wykonawcy. Mieszkańcy mają zagwarantowane lokale zastępcze do czasu przejścia tarczy „Katarzyna” oraz pozytywnego zaopiniowania stanu budynku. Jeżeli kamienica nie będzie nadawała się do zamieszkania, PKP zapewni nowe lokale mieszkalne. W przypadku mieszkań komunalnych, to miasto zaproponuje lokatorom nowe domy.