Umowa o dofinansowanie remontu przez Unię Europejską i budżet państwa została podpisana 29 sierpnia 2017 r. Aby otrzymać wsparcie finansowe, Miasto musiało stworzyć dokumenty, które bardzo szczegółowo określają jak budynek będzie wyglądał i działał po remoncie (tzw. programy funkcjonalno-użytkowe). Z tego powodu na kolejnych etapach projektowania nie ma możliwości wprowadzania dużych zmian w projektach zaakceptowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Piotrkowska 77
Przeczytaj o inwestycji
Wybierz tekst, który Cię interesuje:
W 1889 roku Maksymilian Goldfeder, łódzki bankier, nabył za 15 tysięcy srebrnych rubli działkę przy Piotrkowskiej 77. Powstał na niej elegancki dom, pełniący funkcję mieszkalną, reprezentacyjną i bankową, składający się z budynku frontowego i dwóch oficyn. Kompozycja fasady inspirowana była formami włoskiego renesansu, czerpiąc wzory z XVI-wiecznych palazzi. Parter wyróżniał się mocnym boniowaniem (imitacją kształtu i struktury bloków kamiennych) i prostymi arkadami okiennymi. Elewacja piętra kontrastowała z masywnym parterem. Zastosowano w niej delikatne boniowanie oraz półkolumny połączone z frontonami, które okalają okna. Zastosowano również tzw. porte-fenetre (okno-drzwi). Górę fasady zamyka fryz z girlandami i kwadratowe okienka strychowe, a całość wieńczy attyka. Fasadę uznano za jedną z najpiękniejszych realizacji neorenesansowych w Łodzi, stanowiąc harmonijne i bogate wyrażenie stylu włoskiego renesansu.
Maksymilian vel Mendel Goldfeder (1846-1923) był typowym przedstawicielem „Lodzermenscha”, przedsiębiorcy odnoszącego sukcesy w rozwijającym się mieście, lecz działającego w branży bankowej, a nie handlowej czy przemysłowej. Urodził się w Warszawie w żydowskiej rodzinie mieszczańskiej. W 1870 roku, mając 24 lata, przybył do Łodzi, aby szukać szans na rozwój kariery i zaczął pracę jako przedstawiciel domu bankowego na Piotrkowskiej 50. Praca u zamożnego kuzyna była punktem wyjścia do własnych działań. Kluczowym elementem jego sukcesu był ożenek z Anną Jarocińską w 1873 roku, córką ważnego łódzkiego przedsiębiorcy. Posag żony umożliwił mu założenie własnego domu bankowego, działającego jako kantor i prywatny bank, udzielający krótkoterminowych kredytów i obracający głównie wekslami. Jego interes prosperował bardzo dobrze, co pozwoliło mu na zakup nieruchomości i wybudowanie własnej rezydencji, co podniosło jego prestiż i umocniło pozycję największego prywatnego banku w Łodzi. Goldfeder odgrywał kluczową rolę w lokalnej finansowej scenie, budując stabilną i rozpoznawalną pozycję dzięki strategicznym decyzjom i korzystnym małżeństwom.
Przeprowadzono kompleksowy remont wpisanego do rejestru zabytków pałacu Maksymiliana Goldfedera. W ramach prac odnowiono elewacje, odświeżono podwórze i przeprowadzono remonty w oficynie. Obiekt nadal pełni funkcje usługowe, z lokalami gastronomicznymi, a w oficynie i na poddaszu powstały nowe lokale biurowe. Na podwórzu ułożono nową posadzkę oraz utworzono dwupoziomowy ogródek gastronomiczny. Zlikwidowano drewnianą barową przybudówkę i zastąpiono ją nową zabudową nawiązującą stylistycznie do historycznego charakteru budynku. Zainstalowano także zieleń niską, drzewa, roślinność pnącą i budki lęgowe dla jerzyków, wspierając ochronę ptaków. Efektem prac jest odświeżony wygląd, poprawiona funkcjonalność i przestrzeń sprzyjająca rekreacji i działalności gastronomicznej, przy jednoczesnym zachowaniu historycznych walorów obiektu. (AS)
ZOBACZ JAK WYGLĄDA KAMIENICA
Przesuń pinezkę, aby obejrzeć wybrany etap:
Zalecane parametry minimalne do wyświetlenia modelu 3D:
Procesor: Procesor Intel® Core™ i5-6500 GHz lub odpowiedniki. Pamięć RAM: 8 GB.
Przeglądarka: Mozilla Firefox (użycie innej przeglądarki może powodować błędy)
W przypadku próby odtwarzania na innych urządzeniach zalecamy otwieranie na urządzeniach o podobnych parametrach wydajnościowych.
Wizualizacje na stronie mają charakter poglądowy, ostateczny wygląd może się zmienić na etapie wykonawczym. Wszystkie planowane terminy mogą ulec zmianie m. in. ze względu na procedury przetargowe, konieczność koordynacji inwestycji między sobą, konieczność koordynacji inwestycji z działaniami gestorów sieci, ze względu na wymagania dotyczące organizacji ruchu w mieście, a także wszelkie inne okoliczności, które mogą pojawić się w trakcie trwania procesu inwestycyjnego.
Jak przebiegały prace?
Przetarg został ogłoszony 15 marca 2017 r..
Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.3.2017
Otwarcie ofert nastąpiło 28 lipca 2017 r. Wpłynęły 2 oferty:
- 4 949 158,63 zł - ZAB-BUD Andrzej Zaboklicki
- 8 979 000,00 zł - Przedsiębiorstwo Konserwacji Obiektów Zabytkowych - Sławomir Ostrowski
Zaplanowana przez Miasto kwota: 8 247 150,00 zł
Wybór wykonawcy nastąpił 6 marca 2018 r.:
- Przedsiębiorstwo Konserwacji Obiektów Zabytkowych Sławomir Ostrowski - 8 979 000,00 zł
Umowa z firmą Przedsiębiorstwo Konserwacji Obiektów Zabytkowych Sławomir Ostrowski została podpisana 17 kwietnia 2018 r. na kwotę 8 979 000,00 zł.
Projektowanie budynku trwa od kwietnia do października 2018 r.
Prace remontowe rozpoczęły się 10 października 2018 roku
Masz uwagi lub pytania?
Skontaktuj się z nami w sprawie:
| realizacji | Zarząd Inwestycji Miejskich | tel. 42 272 62 94, 42 272 62 80 | zim@zim.uml.lodz.pl |
| wykwaterowań i zasiedleń nieruchomości | Zarząd Lokali Miejskich | tel. 42 628 70 00 | zlm@zlm.lodz.pl |
| administracji (Zarząd Lokali Miejskich - Rejon Obsługi Najemców „Centrum”) | Marzena Wlaźlak-Burska | tel. 798 732 927 | m.wlazlak@zlm.lodz.pl |
| pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów mieszkańców | Justyna Gawrońska | tel. 42 638 57 29 | j.gawronska@uml.lodz.pl |
| lokali użytkowych | Łukasz Charuba | tel. 42 272 62 44 | l.charuba@uml.lodz.pl |
Jeżeli Twoje pytanie nie pasuje do żadnej z powyższych grup, to skontaktuj się z Gospodarzem Obszaru, Justyna Gawrońską,, a ona skieruje Ciebie do właściwej osoby.
