Łódź Rewitalizuje

Polecane aktualności

piątek, 19 kwietnia 2024

czwartek, 18 kwietnia 2024

Wstęga Kobro i woonerf w Nowym Centrum Łodzi. Archicom wybuduje nie tylko mieszkania

MK

Ponad 300 mieszkań, 13 lokali usługowych i mnóstwo... więcej

Ekologiczny, cichy, czysty i efektywny transport publiczny. Za rok na ulice centrum Łodzi wyjadą pierwsze elektryczne autobusy

Centrum Łodzi przechodzi ogromną metamorfozę, odnawiane są kamienice, modernizowane i przebudowane drogi oraz powstają nowe zieleńce. Konsekwentnie zmieniamy Łódź w nowoczesne, przyjazne miasto takie, w którym chce się żyć i pracować.

Ekologiczny, bezemisyjny, cichy, szybki i bezpieczny transport to jeden z naszych priorytetów na najbliższe lata., źródło: Vovo Buses

Zmiany czekają również transport publiczny. W październiku 2020 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało umowę z Volvo Polska na zakup 17 elektrycznych autobusów miejskich dla Łodzi. Nowe wozy trafią na linie w centrum miasta w pierwszym kwartale 2022 r.

– Ekologiczny, bezemisyjny, cichy, szybki i bezpieczny transport to jeden z naszych priorytetów na najbliższe lata. W ubiegłym roku MPK i Volvo Polska podpisały umowę na zakup 17 w pełni elektrycznych autobusów miejskich. Volvo 7900 Electric, które zostaną dostarczone do Łodzi, są całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Nowe elektryczne autobusy mają długość 12 metrów i mogą pomieścić 75 osób, w tym 34 na miejscach siedzących. Zostaną wyposażone w szereg udogodnień dla pasażerów i kierowców, między innymi klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD oraz ładowarki USB – mówi Robert Kolczyński, dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju UMŁ.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności, do 2028 roku autobusy elektryczne mają stanowić 30 proc. miejskiej floty autobusowej. Autobusy elektryczne nie emitują szkodliwych substancji do atmosfery, dzięki czemu przyczyniają się do polepszenia jakości powietrza w miastach. Są nieporównywalnie cichsze niż pojazdy o napędzie konwencjonalnym, co ma szczególne znaczenie w miejscach o dużym natężeniu ruchu, czyli w centrach miast. Elektryczne pojazdy są też mniej awaryjne niż pojazdy wyposażone w silnik spalinowy, m.in. ze względu na prostszy układ napędowy.

– Proces rewitalizacji przyspiesza, jesteśmy już na półmetku. Zmieniamy centrum Łodzi, remontujemy i odnawiamy kamienice, ale modernizujemy też ulice. Wraz z nimi chodniki i zieleńce. W śródmieściu pojawiło się kilkaset nowych drzew, kilkanaście tysięcy krzewów i roślinności niskiej. W tym roku zasadzimy kolejną zieleń w centrum miasta. Idealnym uzupełnieniem prowadzonych przez nas inwestycji będą właśnie elektryczne autobusy kursujące po trasach w śródmieściu – podkreśla Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi.

Volvo 7900 Electric to ciche i płynnie poruszające się pojazdy Brak hałasu wewnątrz pojazdu pozwala pasażerom na swobodne rozmowy czy słuchanie muzyki w czasie podróży po mieście. Cisza i spokój panujące wewnątrz są także wielką zaletą dla kierowcy, ponieważ ograniczają jego stres i podnoszą komfort pracy.

Elektryczne autobusy dla Łodzi będą zasilane bateriami, które umożliwią na jednym ładowaniu pokonanie ponad 100 km. Pojazdy będą ładowane w zajezdniach przez ładowarki typu plug-in oraz na krańcówkach za pomocą odwróconego pantografu. Dzięki temu urządzeniu naładowanie autobusu elektrycznego, aby mógł przejechać całą trasę, trwa zaledwie kilka minut.

Volvo zapewnia 6-letnią gwarancję na cały pojazd oraz na akumulatory trakcyjne. Również 6 lat obowiązywać będzie gwarancja na konstrukcję szkieletu nadwozia i podwozia, perforację poszyć zewnętrznych oraz na powłoki lakiernicze.

Elektryczne autobusy Volvo trafią do Łodzi bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i w całości produkowane.

Łódź to kolejne polskie miasto, do którego trafią elektryczne autobusy miejskie marki Volvo i jednocześnie, do którego po latach wracają autobusy z wrocławskiej fabryki. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. elektrycznych autobusów.

Całkowita wartość projektu to 64,53 mln zł, czego wartość dofinansowania unijnego wynosi 45 mln zł.

Kontakt