– Inwestycja, którą tu realizujemy jest jedną z najważniejszych nie tylko w Nowym Centrum Łodzi, ale i całym mieście. Podziemna droga - ul. Hasa - połączy nowe przestrzenie inwestycyjne/biznesowe z przyjazną przestrzenią publiczną. Obsługiwać będzie parkingi i budynki powstające w Nowym Centrum Łodzi. Zapewni łatwą komunikację i umożliwi dalsze inwestycje. Idea Nowego Centrum Łodzi opierała się m.in. na tym, że podziemną drogą wygodnie i bezpiecznie dotrzemy do podziemnych parkingów, zarówno miejskiego pod rynkiem Kobro, jak i parkingów, które zrealizują inwestorzy zabudowujący tę część Łodzi. Ale równie istotne jest to, że budowa podziemnej drogi umożliwi oddanie łodzianom części miasta położonej nad drogą. Będzie to nowa przestrzeń publiczna, pełna zieleni, z fontanną, ławkami i miejscami wypoczynku – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Inwestycja jest już zrealizowana w 70% i zostanie oddana do użytku pod koniec tego roku. Podziemna ulica Hasa połączy również ul. Kilińskiego z rondem na poziomie zero przy al. Scheiblerów. Droga będzie miała ponad 500 m długości. Będzie to jednopasmowa i dwukierunkowa ulica o szerokości 10 i wysokości 4 m, położna 6 m pod poziomem gruntu.
– Przestrzenie nowej drogi podziemnej już zainspirowały twórców, – to tu kręcono teledysk promujący „Męskie Granie”. W teledysku można zobaczyć również Centrum Nauki i Techniki EC1 – zabytkową elektrownię z początku wieku. Modernistyczna architektura i przemysłowe, surowe wnętrza tworzą niezwykły klimat Łodzi uchwycony w teledysku. Łódź zachwyca również dlatego, że nieustannie się zmienia. Tworzymy nowoczesne miasto i to miejsce jest tego doskonałym przykładem. Nowoczesne, funkcjonalne i przyjazne. Już jutro (27.07) spotkam się tu z mieszkańcami i będziemy rozmawiać o trwającym procesie zmian w tej części miasta – dodaje prezydent Hanna Zdanowska.
– Budowa podziemnej drogi pod Nowym Centrum Łodzi idzie pełną parą. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem, a ich zakończenie jest planowane na czwarty kwartał tego roku. Wszystko wskazuje na to, że w listopadzie zakończymy tu prace, a samochody pojadą nią na przełomie 2021/2022 r. Niemal na ukończeniu jest usuwanie kolizji i przebudowa sieci. W tej chwili trwa budowa warstw drogowych wraz z odwodnieniem, układanie okładzin na ścianach tunelu, montowane są instalacje ppoż., elektryczne i teletechniczne oraz systemy wentylacyjne. Pod ziemią powstanie jezdnia dla samochodów i parking pod rynkiem, a na powierzchni stworzony zostanie woonerf, łączący teren EC1 z dworcem Łódź Fabryczna o całkowitej powierzchni 12 tys. mkw. Prace nad tunelem, wraz z mała architekturą powinniśmy zakończyć w październiku – mówi Rafał Leśniak, prezes BUDOMAL 360.
Wartość inwestycji to blisko 90 mln złotych.