Umowa o dofinansowanie remontu przez Unię Europejską i budżet państwa została podpisana 29 sierpnia 2017 r. Aby otrzymać wsparcie finansowe, Miasto musiało stworzyć dokumenty, które bardzo szczegółowo określają jak budynek będzie wyglądał i działał po remoncie (tzw. programy funkcjonalno-użytkowe). Z tego powodu na kolejnych etapach projektowania nie ma możliwości robienia dużych zmian w projektach zaakceptowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Plac Wolności
Przeczytaj o inwestycji
Wybierz tekst, który Cię interesuje:
Sielska atmosfera unosząca się ponad klombami i ławeczkami dzisiejszego Placu Wolności łatwo pozwala zapomnieć spacerowiczom, że historia tego miejsca obfituje w liczne i niespodziewane zwroty akcji.
Na początku, w roku 1823, był pomysł. Pomysł ówczesnego wojewody mazowieckiego – Rajmunda Rembielińskiego – aby rodzącemu się osiedlu włókienniczemu dać centralny plac, prawdziwe serce miasta. W ten sposób powstał Nowy Rynek – w niezbyt często spotykanej, ośmiobocznej formie. Pięć lat później wzniesiono tu Ratusz Miejski (obecnie Archiwum Państwowe) oraz kościół ewangelicki Św. Trójcy (obecnie katolicki kościół pod wezwaniem Ducha Świętego). Oba budynki miały wyraźnie dominować w przestrzeni łączącej rynek z ulicą Piotrkowską.
Realia dynamicznie rozwijającego się miasta zweryfikowały monumentalną wizję Rembielińskiego. W rzeczywistości Nowy Rynek był przede wszystkim targowiskiem, na którym wśród rżenia koni i kwiku świń handlowano czym tylko się dało. Po stronie południowej placu, u wylotu ulicy Średniej (obecnie ul. Pomorska), znajdowało się 15 kramów piekarniczych i 15 rzeźniczych, wokół których kłębił się tłum kupców i ich klientów. Przekupki, chłopi z okolicznych wsi oraz żydowscy kupcy – to oni dawali temu miejscu niepowtarzalny koloryt. Interesy często „dobijano” w drewnianej karczmie mieszczącej się u zbiegu z obecną ulicą Nowomiejską.
Ten pierwotny chaos rodzącego się miasta nie znajdował jednak uznania u ówczesnych władz miasta. Podjęto w końcu decyzję o zabudowaniu przestrzeni wokół Nowego Rynku wyłącznie budynkami murowanymi. Zniknęła więc karczma, a jej miejsce z czasem zajęła kamienica „Pod Lwem”. Na jej szczycie uwieczniono rzeźbę lwa, symbol siły i dumy.
Powstawały kolejne budynki. Na przykład w roku 1857 powstał budynek szkoły powiatowej (obecnie: Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne), a w 1880 – kamienica zbudowana z inicjatywy Juliusza Kunitzera – jednego z symboli fabrykanckiej Łodzi. Na ścianach budynku (pod numerem 6) jeszcze dziś można dostrzec datę jego powstania. Z kolei na rogu Nowego Rynku i ul. Konstantynowskiej (obecnie Legionów), znajdował się inny ważny punkt — budynek, w którym mieściła się najstarsza łódzka cukiernia „Confiserie”. Założył ją Szwajcar Vigeli, którego pasja do słodkości i staranność sprawiły, że miejsce to stało się ulubionym punktem spotkań łodzian, rozświetlając ulice słodkim aromatem.
W 1898 roku Nowy Rynek został połączony linia tramwajową z innymi dzielnicami miasta. I właśnie ta funkcja – komunikacyjna – zdominowała na całe dziesięciolecia przestrzeń placu.
Rok 1918 przyniósł zmianę nazwy Nowego Rynku, który stał się dobrze nam znanym Placem Wolności. To w tym miejscu, w 1930 roku, odsłonięto pomnik Tadeusza Kościuszki, jakby kamień milowy przypominający o odwadze i niezłomności narodowego ducha. Pomnik ten, choć zburzony przez niemieckich okupantów na początku II wojny światowej, powrócił do życia w 1960 roku, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów na mapie Łodzi. Od tego czasu Plac Wolności, z odbudowanym pomnikiem, stał się nie tylko świadkiem przemian, lecz także symbolem wytrwałości i pamięci.
Ostatnia przebudowa płyty placu, zakończona w roku 2024, odnowiła jego funkcję i duszę. Teren został uporządkowany, a przestrzeń otwarta na spacerowiczów. Teraz znów zachęca do zatrzymania się, do rozmowy, spaceru, do odczuwania rytmu miasta, które łączy przeszłość z teraźniejszością — miejscem, gdzie historia i codzienność spotykają się w harmonii, tworząc niepowtarzalną miejską opowieść.
Na Placu Wolności wprowadzono kompleksową modernizację, obejmującą zarówno infrastrukturę komunikacyjną, jak i przestrzeń rekreacyjną. Cały plac został podzielony na dwie strefy: północną, przeznaczoną dla ruchu samochodowego i tramwajowego, oraz południową, dedykowaną pieszym.
W ramach prac wymieniono nawierzchnię placu, używając kostki granitowej na jezdni oraz płyt granitowych na pozostałych obszarach. Na terenie placu nasadzono drzewa, krzewy oraz inne niskie rośliny. Między dwoma rzędami roślin zorganizowano strefę zabaw dla dzieci, a w północnej i południowej części placu zamontowano fontanny w formie tryskaczy, które schowane są w nawierzchnię. Przebudowano również wejście do oddziału Muzeum Miasta Łodzi tzw. Dętki.
Zakres prac obejmował również remont i naprawę infrastruktury podziemnej: kanalizacji, sieci wodnej, gazowej oraz zabezpieczenie sieci grzewczej. Przebudowano także sieć elektryczną, wymieniając istniejące oświetlenie na nowoczesne oprawy uliczne.
Na Placu Wolności zamontowano liczne elementy małej architektury i wyposażenia, m.in.: wiaty przystankowe, ławki uliczne, kosze na śmieci, stojaki rowerowe. (AS)
Literatura:
Flatt Oskar, Opis miasta Łodzi. Łódź, 2002.
Stefański Krzysztof, Łódź. Narodziny miasta. Łódź, 2016.
ZOBACZ JAK WYGLĄDA PLAC
Przesuń pinezkę, aby obejrzeć wybrany etap:
Poniżej znajduje się interaktywny wirtualny spacer, który stanowi wizualizację Projektu nr 4 Rewitalizacji Obszarowej miasta Łodzi. Prezentowana wycieczka przygotowana jest w oparciu o Programy Funkcjonalno-Użytkowe, projekty wykonawcze oraz inwentaryzację stanu istniejącego miasta i jest ona systematycznie aktualizowana.
UWAGA!
Model ma charakter poglądowy i uproszczony, nie odzwierciedla w sposób dokładny rzeczywistego wyglądu przestrzeni i zabudowy. CZYTAJ WIĘCEJ >>
Zalecane parametry minimalne do wyświetlenia modelu 3D:
Procesor: Procesor Intel® Core™ i5-6500 GHz lub odpowiedniki. Pamięć RAM: 8 GB.
Przeglądarka: Mozilla Firefox (użycie innej przeglądarki może powodować błędy)
W przypadku próby odtwarzania na innych urządzeniach zalecamy otwieranie na urządzeniach o podobnych parametrach wydajnościowych.
Wizualizacje na stronie mają charakter poglądowy, ostateczny wygląd może się zmienić na etapie wykonawczym. Wszystkie planowane terminy mogą ulec zmianie m. in. ze względu na procedury przetargowe, konieczność koordynacji inwestycji między sobą, konieczność koordynacji inwestycji z działaniami gestorów sieci, ze względu na wymagania dotyczące organizacji ruchu w mieście, a także wszelkie inne okoliczności, które mogą pojawić się w trakcie trwania procesu inwestycyjnego.
Jak zaawansowane są prace?
I przetarg został ogłoszony 9 listopada 2017 roku.
Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.50.2017
W I przetargu otwarcie ofert nastąpiło 28 grudnia 2017 r. Wpłynęły 3 oferty (na komplet 6 ulic łącznie):
- 78 942 228,95 zł - Mosty Łódź S.A.
- 88 999 725,00 zł - IDS-BUD S.A.
- 89 206 749,89 zł - Konsorcjum: Progreg Infracity Sp. z o.o., MPK Łódź Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo drogowo-budowlane KEMY Sp. z o.o., KRAL Sp. z o.o.
Zaplanowana przez Miasto kwota: 44 721 728,18 zł (na komplet 6 ulic łącznie)
I przetarg został unieważniony 18 stycznia 2018 r.
II przetarg został ogłoszony 11 października 2018 roku.
Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.23.2018
W II przetargu otwarcie ofert nastąpiło 14 grudnia 2018 roku. Wpłynęły 2 oferty:
- 73 185 000,00 zł - IDS - BUD S.A.
- 62 588 426,67 zł - STRABAG Sp. z o.o.
Zaplanowana przez Miasto kwota: 14 479 346,34 zł
II przetarg został unieważniony 19 grudnia 2018 r.
III przetarg (na wykonanie dokumentacji projektowej) został ogłoszony 25 kwietnia 2019 roku.
Numer przetargu: DOA-ZP-III.271.27.2019
W III przetargu otwarcie ofert nastąpiło 11 czerwca 2019 roku. Wpłynęły 4 oferty:
- 1 353 000,00 zł - Progreg Sp. z o.o.
- 819 303,00 zł - Konsorcjum: 1. mamArchitekci Sp. z o.o. (lider konsorcjum) 2. A2P2 architecture & planning Monika Arczyńska
- 970 470,00 zł - Konsorcjum: 1. Polska Inżynieria Sp. z o.o. (lider konsorcjum) 2. MODUS Biuro Projektowo- Wykonawcze Sp. z o.o.
- 861 000,00 zł - Pas Projekt Sp. z o.o.
Zaplanowana przez Miasto kwota: 607 480,06 PLN zł
Wybór wykonawcy nastąpił 19 lipca 2019 r.:
- konsorcjum: Konsorcjum: mamArchitekci Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i A2P2 architecture & planning Monika Arczyńska - 819 303,00 zł
Umowa z wykonawcą została podpisana 9 sierpnia 2019 r.
IV przetarg został ogłoszony 27 lipca 2021r.
Numer przetargu: DSR-ZP-III.271.64.2021
Otwarcie ofert w IV przetargu nastąpiło 15 września 2021 r. Wpłynęły 4 oferty:
- 43 369 881,97 zł -BUDOMAL Rafał Leśniak Sp. z o.o.
- 54 749 445,00 zł - BUDIMEX S.A.
- 79 950 000,00 zł - TRAKCJA S.A.
- 57 984 064,17 zł - STRABAG Sp. z o.o.
Zaplanowana przez Miasto kwota: 14 118 576,60 zł.
15.09 nastąpiło otwarcie ofert, a 23.09 odbyła się aukcja elektroniczna, która zakończyła się najniższą kwotą w wysokości 35 410 881,00 zł.
Wybór wykonawcy w IV przetargu nastąpił 7 grudnia 2021r.:
- TRAKCJA S.A. - 35 410 881,00 zł brutto
Prace remontowe na placu rozpoczęły się 25 kwietnia 2022 roku.
Masz uwagi lub pytania?
Skontaktuj się z nami w sprawie:
realizacji | Zarząd Inwestycji Miejskich | tel. 42 272 62 94, 42 272 62 80 | zim@zim.uml.lodz.pl |
pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów mieszkańców | Łukasz Mordęcki | tel. 42 272 61 85 | l.mordecki@uml.lodz.pl |
lokali użytkowych | Łukasz Charuba | tel. 42 272 62 44 | l.charuba@uml.lodz.pl |
Jeżeli Twoje pytanie nie pasuje do żadnej z powyższych grup, to skontaktuj się z Gospodarzem Obszaru, Łukaszem Mordęckim, a on skieruje Ciebie do właściwej osoby.