Umowa o dofinansowanie remontu przez Unię Europejską i budżet państwa została podpisana 29 sierpnia 2017 r. Aby otrzymać wsparcie finansowe, Miasto musiało stworzyć dokumenty, które bardzo szczegółowo określają jak budynek będzie wyglądał i działał po remoncie (tzw. programy funkcjonalno-użytkowe). Z tego powodu na kolejnych etapach projektowania nie ma możliwości wprowadzania dużych zmian w projektach zaakceptowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Ulica Rewolucji 1905 r. (na odcinku Wschodnia - Kilińskiego)
Barykady należy budować nie z kamieni, skrzyń, beczek,
mebli i t.t.d. gdyż, jak tylko wojsko carskie wystrzeli
do takiej barykady z armaty, barykada się rozleci na kawałki
Łódzkie barykady wolności i godności
Ulica Rewolucji 1905 r. – dawna ulica Południowa.
U zarania XIX wieku była to zaledwie niemal polna droga prowadząca na wschód, „ku borowi”. Swoją nazwę – Południowa – uzyskała w roku 1821 w czasie kreślenia planu miasta przez geometrę Filipa de Viebiga. Początkowo działki na południowej zajęte były przez zabudowę drewnianą. Dopiero wraz z powstaniem Towarzystwa Kredytowego w Łodzi rozpoczęły się zakrojone na szeroką skale prace budowlane, powstawały wówczas kolejne fabryki, wille i kamienice czynszowe. Rosła fabrykancka Łódź, rosły zastępy robotników.
W roku 1892 powstała Polska Partia Socjalistyczna, a jej oddziaływania niemal od razu znalazły wyraz w intensyfikacji wystąpień robotniczych. 3 maja 1892 w Łodzi wybuchły strajki robotnicze, które do 5 maja objęły niemal całe miasto, również pracowników niefabrycznych. Choć strajk upadł po kilku dniach, to przyniósł jednak wymierne korzyści w postaci podwyżek płac i skrócenia dnia pracy dla robotników.
Rok 1905 przyniósł Rosjanom klęskę w wojnie rosyjsko-japońskiej, co niemal automatycznie przełożyło się na wzrost nastrojów rewolucyjnych. Na przykład już w styczniu 1905 r. robotnicy Petersburga domagali się w masowych protestach ograniczenia czasu pracy do ośmiu godzin dziennie bez obniżenia wynagrodzenia. Płomień buntu rychło wybuchł również w Łodzi. Początkowo były to przede wszystkim wiece, pojedyncze starcia z policją i pochody. W efekcie represji policyjnych łódzka PPS zorganizowała 18 czerwca wiec w jednym z podmiejskich lasów, po którym doszło do starć z kozackimi sotniami na terenie Bałut. Według oficjalnych komunikatów zabito wówczas 9 robotników, kolejnych 18 zostało poważnie rannych. Pogrzeb zabitych zaplanowany został na godzinę 18 w dniu 20 czerwca. Ale już około drugiej po południu zaczął formować się zbity tłum robotników polskich, niemieckich i żydowskich. Szacować należy, że zebrało się wówczas około kilkudziesięciu tysięcy osób.
Kolejnego dnia, tj. 21 czerwca miał się odbyć pogrzeb poległych bojowców żydowskich ale „ktoś wykradł zmarłych”. Postanowiono więc urządzić zwykłą demonstrację. Tłum zaczął się zbierać najpierw na ul. Franciszkańskiej. Tam robotnicy z PPS przemawiali do szybko gromadzącego się tłumu, który ruszył następnie w kierunku Nowego Rynku, a później Piotrkowskiej. To właśnie tam padły ze strony Rosjan pierwsze strzały, a Kozacy próbowali szarżą rozgonić zebranych. Bojowcy robotniczy również odpowiadają ogniem z pistoletów. W ogólnym zamieszaniu, spontanicznie powstają pierwsze barykady na ulicach Wschodniej, Południowej i Widzewskiej. Budulcem do ich powstania był uliczny bruk, szyldy sklepowe, ale także bele bawełny. Ogółem w całej Łodzi powstało około 50 barykad. Ponieważ protestującym brak było jednak broni, to do 25 czerwca Rosjanom udało się opanować sytuację. Współczesne szacunki wskazują na liczbę nawet około 200 ofiar śmiertelnych walk i około 2000 rannych.
Po drugiej wojnie światowej komunistyczne władze (rok 1955) postanowiły uczcić zryw łódzkich robotników. Początkowo zmieniono nazwę ulicy Południowej na ulicę Barykad, a w końcu na Rewolucji 1905 r. Zawłaszczono przy tym tradycje PPS i Bundu (robotniczej partii żydowskich robotników) podkreślając znaczenie bliższej ideowo komunistom Socjaldemokracji Królestwa Polskiego i Litwy. (AS)
Literatura:
Bogalecki T. Z., Łódzkie barykady wolności i godności. Czerwiec 1905, Łódź 2010
Domińczak M., Typologia łódzkiej kamienicy. Łódź, 2018.
Konicki K., Ulice Łódzkie. Ulicę w szachownicę….Łódź, 1995.
Młodzianowski E., Łódź na barykadach. Warszawa, 1935.
Rozwój, 15-30 czerwiec 1905 rok.
CO TU POWSTAŁO?
Po obu stronach ulicy został wykonany chodnik. Od strony północnej ma on szerokość 2,9÷3,4 m, natomiast od strony południowej 2,9÷3,7 m. Wykonane one zostały z płyt betonowych z elementami zrobionymi z kostki kamiennej. Ulica wykonana została jako jednojezdniowa, dwupasmowa. Została ona zwężona do szerokości 6 m. Dzięki uzyskanej przestrzeni po stronie północnej powstały miejsca postojowe. Pas ruchu od strony południowej ma szerokość 3,25 m, natomiast od strony północnej 2,75 m. Przystanek pozostał w tym samym miejscu. Wszystkie elementy przystanku zostały wykonane w stylu nawiązującego do wzornictwa przełomu XIX i XX w. Drzewa zostały posadzone w miejscach wypełnionych mieszanką kamienno-glebową. Wykonany został także automatyczny system nawadniający rośliny. Po obu stronach ulicy zostały posadzone krzewy, rośliny płożące, byliny oraz trawy ozdobne. Dominują jednak rośliny liściaste. Zakres robót objął także remont oraz naprawę kanalizacji, sieci wodnej, sieci gazowej oraz wykonanie sieci grzewczej dla kamienic. Przebudowana została także sieć elektryczna z wymianą istniejącej infrastruktury oświetleniowej.
Na ulicy powstało:
- przystanek z ławkami i koszem,
- 10 stojaków rowerowych,
- 6 ławek ulicznych,
- 7 koszy ulicznych,
- 17 słupów oświetleniowych.
ZOBACZ JAK WYGLĄDA ULICA
Przesuń pinezkę, aby obejrzeć wybrany etap:
Wizualizacje na stronie mają charakter poglądowy, ostateczny wygląd może się zmienić na etapie wykonawczym. Wszystkie planowane terminy mogą ulec zmianie m. in. ze względu na procedury przetargowe, konieczność koordynacji inwestycji między sobą, konieczność koordynacji inwestycji z działaniami gestorów sieci, ze względu na wymagania dotyczące organizacji ruchu w mieście, a także wszelkie inne okoliczności, które mogą pojawić się w trakcie trwania procesu inwestycyjnego.
Jak przebiegały prace?
I Przetarg został ogłoszony 11 sierpnia 2017 roku.
Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.31.2017
W I przetargu otwarcie ofert nastąpiło 20 września 2017 r. Nie wpłynęła żadna oferta na pakiet 5 ulic i przestrzeni publicznych.
Zaplanowana przez Miasto kwota: 8 187 425,90 zł
I przetarg został unieważniony 20 września 2017 r.
II przetarg został ogłoszony 8 listopada 2017 roku.
Numer przetargu: ZIM-DZ.3322.51.2017
W II przetargu otwarcie ofert nastąpiło 20 grudnia 2017 r. Wpłynęły 3 oferty (na pakiet 7 ulic i przestrzeni publicznych):
- 18 799 320,00 zł - IDS-BUD S.A.
- 24 793 110,00 zł - Kral Sp. z o.o.
- 20 312 924,38 zł - STRABAG Sp. z o.o.
Zaplanowana przez Miasto kwota: 11 469 953,84 zł
W II przetargu wybór wykonawcy nastąpił 13 lutego 2018 r.:
- IDS-BUD S.A. - 18 799 320,00 zł
Umowa z firmą IDS-BUD S.A. została podpisana 27 kwietnia 2018 r. na kwotę 18 799 320,00 zł (na pakiet 7 ulic i przestrzeni publicznych).
Masz uwagi lub pytania?
Skontaktuj się z nami w sprawie:
realizacji | Zarząd Inwestycji Miejskich | tel. 42 272 62 94, 42 272 62 80 | zim@zim.uml.lodz.pl |
pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów mieszkańców | Izabella Mielczarek | tel. 42 638 64 07 | i.mielczarek@uml.lodz.pl |
lokali użytkowych | Łukasz Charuba | tel. 42 272 62 44 | l.charuba@uml.lodz.pl |
Jeżeli Twoje pytanie nie pasuje do żadnej z powyższych grup, to skontaktuj się z Gospodarzem Obszaru, Izabella Mielczarek, a ona skieruje Ciebie do właściwej osoby.