Łódź Rewitalizuje

Działania

Działania społeczne w rewitalizacji

Działania społeczne na obszarze Projektów 1-8 (cross-financing)

Kiedy słyszymy hasło rewitalizacja większości z nas w pierwszej kolejności przychodzą na myśl zmiany, które zaszły w przestrzeni. Wyobrażamy sobie kolorowe, odrestaurowane elewacje kamienic przy ulicy Włókienniczej czy zmieniony pl. Wolności. Rzadko jednak pierwszym skojarzeniem będzie człowiek, mieszkaniec obszaru rewitalizacji, stojący w samym centrum tego procesu. A to w dużej mierze od zmian, które zajdą wśród lokalnych społeczności zależeć będzie ostateczny sukces.

Dlatego też jednym z głównych celów łódzkiej rewitalizacji obszarowej było i wciąż jest – gdyż jest to proces długofalowy – obudzenie drzemiącego w mieszkańcach centrum miasta potencjału, uśpionego przez lata stagnacji oraz nawarstwiające się problemy społeczne.

Wsparcie dla mieszkańców

Żeby sprostać temu wyzwaniu zaprojektowaliśmy szereg działań wspierających rozwój osobisty, stworzyliśmy przyjazne miejsca do wspólnych aktywności, realizacji sąsiedzkich inicjatyw czy umożliwiających włączenie  się w życie lokalnej społeczności osób, których często dotyka problem wykluczenia społecznego w tym osób z różnymi formami niepełnosprawności, wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych czy osób zagrożonych kryzysem bezdomności. 

- Zdajemy sobie także sprawę z tego, że problemy społeczne występujące na rewitalizowanych obszarach nie znikną wraz ze zmianą koloru elewacji budynku. Dlatego wśród nowych funkcji społecznych, które powstają w wyremontowanych kamienicach są też instytucje wspierające osoby mierzące się z różnymi kryzysami czy problemami – wyjaśnia Natalia Rydlewska vel Ryglewska z Oddziału ds. Rozwoju Społecznego Biura Rewitalizacji Urzędu Miasta Łodzi.

Nowe instytucje służące łodzianom

W ramach projektów 1-8 Rewitalizacji Obszarowej Centrum Łodzi stworzyliśmy łącznie 37 nowych miejsc służących mieszkańcom w tym m.in. nowe filie Biblioteki Miejskiej, Świetlicę Artystyczną, Centrum Interwencji Kryzysowej, Domy Dziennego Pobytu, Środowiskowe Domy Samopomocy w tym dla osób z chorobami neurodegeneracyjnymi, Centrum Wsparcia i Rozwoju Społecznego, Punkt Pracy Socjalnej, Centrum Profilaktyki Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Świetlicę Socjoterapeutyczną i Podwórkową dla dzieci, czy wspierające proces usamodzielniania się mieszkania treningowe (dawniej zwane chronionymi). 

Powstały także miejsca do tej pory nieobecne na mapie Łodzi - Centra i Miejsca Lokalnej Aktywności. Ich zadaniem jest kontynuowanie zapoczątkowanych procesem rewitalizacji działań wzmacniających kompetencje społeczne i osobiste mieszkańców, integracja lokalnej społeczności i budowanie silnych, zaangażowanych sąsiedztw, w których jest miejsce dla każdego.

Ponieważ miejsca te znajdują się w stosunkowo niewielkiej odległości od siebie istotne było dla nas nadanie im profili, które pozwolą rozwijać się mieszkańcom w różnych dziedzinach lub swoje działania skupiać będą na konkretnej grupie wiekowej – wyjaśnia urzędniczka.

Utworzone więc zostały Centra Aktywności: dedykowane seniorom (Pomorska 11), młodzieży (Piotrkowska 115), wzmacniające kompetencje cyfrowe i z zakresu przedsiębiorczości (Sienkiewicza 22), wspierające i rozwijające postawy obywatelskie (Legionów 20) oraz animujące lokalną społeczność (Wólczańska 168).

Moc nowych działań

W latach 2021-2023 we współpracy z organizacjami pozarządowymi przeprowadziliśmy szereg działań integracyjnych, aktywizujących i edukacyjnych, które wsparły pojawienie się wszystkich nowych funkcji społecznych na obszarze rewitalizacji i ich integrację z lokalną społecznością. W trakcie ich trwania zrealizowanych zostało prawie 10 000 godzin działań animacyjnych, szkoleniowych i warsztatowych w których wzięło udział niemal 13 000 osób. Łączna pula środków przeznaczona na realizację powyższych działań wyniosła ponad 9 000 000 zł.

Działania te miały różny charakter, zakres tematyczny i odpowiadały na zgłaszane potrzeby mieszkańców. Wśród nich znajdowały się szkolenia dla użytkowników lub pracowników nowych instytucji podnoszące ich kompetencje społeczne lub zawodowe, pikniki integracyjne, warsztaty zwiększające umiejętności cyfrowe mieszkańców, działania artystyczne czy gry i zabawy podwórkowe. Razem ze społecznością jednej z ulic wspólnie stworzyliśmy ogródek warzywny. Prowadziliśmy także cotygodniowe bezpłatne zajęcia z jogi. Obecnie to Panie, które w nich uczestniczyły od samego początku, są instruktorkami w trakcie zajęć i kontynuują rozpoczęte przez nas działanie.

Mieszkańcy spotykali się także podczas pokazów kina plenerowego, potańcówkach z muzyką na żywo czy w nowej formule Silent Disco, która dzięki zastosowaniu słuchawek umożliwiała wspólną zabawę zarówno fanom rocka jak i muzyki elektronicznej. Prawdziwym przebojem wśród mieszkańców były tematyczne spotkania z BINGO, na których bawili się przedstawiciele wszystkich pokoleń mieszkających w sąsiedztwie.

Okazją do bliższego zacieśniania więzi były również integracyjne spotkania, obiady lub kolacje sąsiedzkie, które odbywały się w mniejszych gronach na wybranych podwórkach. W szczególności w nieruchomościach, gdzie po remoncie powstała placówka opiekuńczo-wychowawcza czy mieszkanie  chronione w którym zamieszkały osoby z różnym formami niepełnosprawności, w kryzysie psychicznym czy młodzież opuszczająca pieczę zastępczą.

Na tego typu spotkaniach, gdzie  rozmowy miały bardziej prywatny charakter, zdecydowanie łatwiej było przełamać uprzedzenia i zmierzyć się z często krzywdzącymi stereotypami – podkreśla Natalia Redlewska vel Ryglewska

Mieszkańcy brali również udział w mikroprojektach społecznych jak np. Sąsiedzkie Podwórko którego celem było przywrócenie przestrzeniom przy budynkach ich rekreacyjnego charakteru, zazielenienie i odejście od tej najbardziej popularnej obecnie funkcji Parkingowej.

Dla osób żyjących na obszarze objętym projektami rewitalizacyjnymi ważne były działania, które pozwoliłyby im poznać na nowo przestrzeń w której funkcjonują. Dlatego wśród zaplanowanych aktywności znajdowały się także gry miejskie oraz spacery z przewodnikiem, które z jednej strony przybliżały historię danego obszaru, a z drugiej pozwalały mieszkańcom oswoić się ze zmianami, które zaszły w centrum miasta, na ich ulicy czy w ich najbliższym sąsiedztwie.

Grupy społeczne najbardziej zagrożone wykluczeniem i narażone na negatywne zjawiska społeczne, były tymi do których szczególnie chcieliśmy dotrzeć z naszymi działaniami. Powołaliśmy Srebrną Akademię Twórczego Rozwoju, dzięki której włączaliśmy w działania artystyczne, kulturalne i integracyjne seniorów. Pokazywaliśmy dzieciom alternatywne dla przesiadywania na ulicy czy z twarzą w telefonach formy spędzania wolnego czasu. Organizowaliśmy dla nich zajęcia z trenerem osiedlowym, warsztaty kulinarne, breakdance czy szkolenia z programowania z wykorzystaniem popularnej wśród najmłodszych gry Minecraft. Pracowaliśmy także z młodzieżą w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego, ryzykownych zachowań seksualnych czy przeciwdziałania dyskryminacji. Uczyliśmy ich zarządzania projektem i realizacji własnych inicjatyw, dzięki czemu udało im się zorganizować Forum Młodzieży z udziałem wielu specjalistów w swojej dziedzinie. 

Oferowaliśmy także wsparcie osobom potrzebującym. Mieszkańcy mogli skorzystać z bezpłatnych porad specjalistów tj. psycholog, terapeuta uzależnień, pedagog, prawnik, dietetyk czy fizjoterapeuta, a opiekunowie osób z rożnymi formami niepełnosprawności czy chorobami neurodegeneracyjnymi uczestniczyli w specjalnie dekowanych im spotkaniach grup wsparcia.

Działania realizowane w ramach projektów rewitalizacyjnych dopełniło powołanie i współpraca z Partnerstwami skupiającymi organizacje, instytucje i lokalnych liderów działających na danym fragmencie miasta. Na obszarze rewitalizacji wciąż aktywnie działają trzy tego typu grupy: Partnerstwo Włókiennicza/Wschodnia, Partnerstwa Gdańska oraz Lokalna Grupa Działania funkcjonująca w okolicach ulic Nawrot i Sienkiewicza. 

Rozwijamy także pierwsze partnerstwo branżowe skupiające podmioty z branży IT, gier komputerowych i świata Internetu, które funkcjonować będzie przy Centrum Aktywności Lokalnej przy ul. Sienkiewicza 22 o profilu nowoczesnych technologii wspierając jego działania.

Działania społeczne w liczbach

Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat wszystkich działań społecznych, podjętych w ramach cross-finansingu w poszczególnych projektach Rewitalizacji Obszarowej Centrum Łodzi.

Działania społeczne w projektach 1- 8 ROCŁ

Projekt 1 ROCŁ

Inicjatywy podjęte na obszarze Projektu 1 ROCŁ:

  • 8 wydarzeń plenerowych: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy, spacery
  • 358 godzin szkoleń i warsztatów
  • 278 godzin spotkań edukacyjnych
  • 427 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 2473 osób - uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 1 uczestniczyli m.in. w:

  • Piknikach podwórkowych i festynach,
  • Podwórkowym kinie plenerowym,
  • Festiwalu starych gier i zabaw podwórkowych,
  • Wycieczkach pieszych z przewodnikiem po obszarze rewitalizacji,
  • Zajęciach sportowych (Lato z trenerem osiedlowym),
  • Kolacjach sąsiedzkich,
  • Międzypokoleniowych tematycznych spotkaniach z BINGO,
  • Grze terenowej,
  • Projekcie prozdrowotnym dla seniorów,
  • Aranżacji podwórka
  • Malarskich warsztatach międzypokoleniowych,
  • Edukacyjnej kampanii dot. interwencji kryzysowej obejmującej działania internetowe oraz spotkania tematyczne,
  • Konsultacjach z psychologiem, terapeutą środowiskowym i rodzinnym, neurologopedą, lekarzem, prawnikiem, doradcą zawodowym,
  • Warsztatach dla dzieci z elementami arteterapii,
  • Spotkaniach Otwartej Grupy Wsparcia dla rodzin i opiekunów osób z chorobami i zaburzeniami psychicznymi,
  • Działaniach o charakterze streetworkingowym skierowanych do młodzieży,
  • Wyjazdach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z elementami edukacji regionalnej
    i obywatelskiej,
  • Spotkaniach i konsultacjach w ramach Wędrującego Namiotu Obywatelskiego podczas których przekazywane były informacje o działaniach rewitalizacyjnych, funkcjach społecznych, organizowaniu i finansowaniu inicjatyw obywatelskich i sąsiedzkich,
  • Szkoleniach i warsztatach:
    • dla mieszkańców mieszkań chronionych przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania,
    • dla pracowników placówek opiekuńczo - wychowawczych podnoszących ich kompetencje zawodowe,
    • dla rodziców pt. „Akademia Rodzica – Rodzicielskie SOS”,
    • dla rodziców i nauczycieli nt. zdrowia psychicznego i kryzysów psychicznych występujących wśród nastolatków,
    • dla uczniów szkół dot. profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
    • dla osób pracujących z osobami w kryzysie bezdomności.
Projekt 2 ROCŁ

Inicjatywy podjęte na obszarze Projektu 2 ROCŁ:

  • 7 wydarzeń plenerowych tj.: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy, spacery
  • 534 godziny szkoleń i warsztatów
  • 29 godzin spotkań edukacyjnych
  • 29 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 955 osób - uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 2 uczestniczyli m.in. w:

  • piknikach podwórkowych,
  • piknikach technologicznych związanym z branżą IT (edukacja cyfrowa i wykorzystywanie nowych technologii w różnych dziedzinach, gaming, grafika komputerowa, wirtualna rzeczywistość, programowanie i testowanie, robotyka i mechatronika),
  • pikniku edukacyjnym pt.: „Miasteczko bezpieczeństwa”,
  • festynach sąsiedzkich (mapowanie okolicy - geocaching, gra miejska),
  • sąsiedzkich śniadaniach podsumowujących proces rewitalizacji,
  • warsztatach z samoobrony dla kobiet,
  • warsztatach „Bezpieczny senior” – w mieście i internecie,
  • szkoleniach:
  • dla mieszkańców mieszkań chronionych przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania,
  • podnoszących kompetencje cyfrowe dorosłych (pakiet Office, UX/UI, FrontEnd Developer, GameDev, Tester oprogramowania, Analityka Biznesowa),
  • podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów (z obsługi komputera, Internetu, smartfona, cyberbezpieczeństwa),
  • dla dzieci i młodzieży z zakresu nowych technologii, wspierających rozwój cyfrowy (podstawy tworzenia gier – Minecraft [Scratch], Python z Mincecraftem, Grafika 2D, cyberbezpieczeństwo),
  • konkursach:
  • dla lokalnej społeczności dot. pomysłów na nazwę dla Centrum Aktywności Lokalnej przy ul. Sienkiewicza 22,
  • plastycznym dla dzieci i młodzieży - „Bezpieczny świat Internetu”,
  • wyjściach do instytucji kultury (m.in. Centrum Nauki i Techniki EC1, Planetarium EC1, Miejska Galeria Sztuki),
  • spotkaniach z interesującymi ludźmi związanymi z branżą IT i przedsiębiorczością.
Projekt 3 ROCŁ

Inicjatywy podjęte na obszarze Projektu 3 ROCŁ:

  • 8 wydarzeń plenerowych tj.: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy, spacery
  • 1342 godziny szkoleń i warsztatów
  • 164 godziny spotkań edukacyjnych
  • 113 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie
  • 4 000 uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 3 uczestniczyli m.in. w:

  • piknikach sąsiedzkich i międzypokoleniowych ,
  • piknikach czytelniczych,
  • ostatkowym festynie integracyjnym,
  • geocachingach i grach miejskich m.in. dot. historycznej spuścizny dzielnicy, zapoznających z nowymi funkcjami społecznymi i instytucjami kultury,
  • świątecznych międzypokoleniowych spotkaniach integracyjnych,
  • karnawałowej potańcówce „Po Staremu” na Targu Jaracza,
  • integracyjnych działaniach „Dzień sportu bez barier” (rugby na wózkach),
  • eko-warsztatach ogrodniczych (planowanie i tworzenie ogródka kwiatowego/warzywnego, makramowych i drewnianych kwietników, malowania doniczek),
  • warsztatach i konsultacjach dla seniorów z Domu Dziennego Pobytu m.in z rękodzieła, DIY, profilaktyki prozdrowotnej, ćwiczeń ogólnousprawniających,
  • dniu otwartym w EC1,
  • warsztatach ilustratorskich,
  • warsztatach tworzenia komiksu,
  • międzypokoleniowych warsztatach krawieckich,
  • wykładach i spotkaniach z ciekawymi ludźmi z obszaru kultury i edukacji, w tym w spotkaniach autorskich z pisarzami, z zakresu astronomii, procesu wydawniczego,
  • działaniach edukacyjnych i integracyjnych w „Black World” (miejscu dla osób z dysfunkcją narządu wzroku),
  • w programie edukacyjnym dotyczącym korzyści płynących z czytania i nabywania kompetencji, sprzyjających aktywnemu udziałowi w ofercie bibliotecznej oraz w rynku czytelniczym
  • szkoleniach:
    • dla mieszkańców mieszkań chronionych przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania, rozwijających twórczość, poszerzających świadomość własnych zasobów,
    • zasad bezpiecznego wolontariatu,
    • dla osób zagrożonych przemocą,
    • dla pracowników MOPS, pracowników socjalnych, asystentów rodziny podnoszących kompetencje zawodowe,
    • doradczych z dialogu i współpracy międzypokoleniowej,
    • dla pracowników Biblioteki Miejskiej w Łodzi podnoszących kompetencje zawodowe,
    • dla „Asystentów osoby niepełnosprawnej” w zakresie nabycia kompetencji niezbędnych do sprawowania opieki nad osobami z niepełnosprawnościami,
  • konkursach:
    • plastycznym dla dzieci i młodzieży na najlepszą inicjatywę związaną z rewitalizacją,
    • na najlepszą inicjatywę sąsiedzką w podwórkach,
    • pikniku podsumowującym proces rewitalizacji w Łodzi.
Projekt 4 ROCŁ

Działania społeczne na obszarze Projektu 4 ROCŁ:

  • 6 wydarzeń plenerowych tj.: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy, spacery
  • 264 godziny szkoleń i warsztatów
  • 151 godzin spotkań edukacyjnych
  • 610 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 2 288 uczestników działań

 Mieszkańcy Projektu 4 uczestniczyli m.in. w:

  • pikniku na zakończenie wakacji,
  • sąsiedzkich piknikach integracyjnych dla dzieci i młodzieży,
  • spacerach z refotografią,
  • spacerach z przewodnikiem,
  • świątecznym spotkaniu sąsiedzkim,
  • obiedzie i kolacji sąsiedzkiej,
  • sąsiedzkich śniadaniach podsumowujących proces rewitalizacji,
  • podwórkowych mistrzostwach gier i zabaw dawnych,
  • potańcówkach podwórkowych z muzyką na żywo,
  • „Letnim Turnieju Sportowym”
  • „Srebrnej Akademii Twórczego Rozwoju dla osób 60+” (joga, klub literacki, historia sztuki, treningi umysłu i pamięci, konsultacje z ekspertami tj. prawnik, psycholog, dietetyk, policjant; wizyty w instytucjach kultury, spotkania z ciekawymi ludźmi),
  • spotkaniach międzypokoleniowego klubu szachowego zakończonych turniejem,
  • spacerach z przewodnikiem,
  • konkursie na filmową lub fotograficzną historię seniora oczami młodzieży,
  • międzypokoleniowej inicjatywie sąsiedzkiej na zazielenienie wybranego podwórka,
  • grze terenowej,
  • przedstawieniu artystycznym przygotowanym przez dzieci i młodzież dla seniorów,
  • sąsiedzkich inicjatywach podwórkowych tj. np. wydarzenia sportowe, odnowienie i zazielenianie podwórek, budowanie warzywników i budek lęgowych,
  • spotkaniach w ramach „Żywej Biblioteki”,
  • akcji „Biblioteka w drodze”,
  • „Kawiarenkach lipcowych” – spotkaniach z mieszkańcami przy kawie,
  • cyklu spotkań pn. „Natura/Rozwój/Podróże”,
  • warsztatach kulinarnych dla dzieci i młodzieży,
  • spotkaniach edukacyjnych poszerzających wiedzę nt. chorób otępiennych,
  • badaniach przesiewowych dotyczących chorób neurodegeneracyjnych i otępiennych,
  • konsultacjach ze specjalistami tj. dietetyk, policjant, psycholog, fizjoterapeuta, pedagog, terapeuta uzależnień,
  • spotkaniach grupy wsparcia dla opiekunów i rodzin osób chorych na chorobę Alzheimera,
  • warsztatach socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
  • szkoleniach i warsztatach:
    • dla pracowników Środowiskowych Domów Samopomocy podnoszących kompetencje zawodowe,
    • „Akademia rodzica - RODZICIELSKIE SOS” podnoszących kompetencje wychowawcze,
    • dla rodzin i opiekunów nt. emocji i rozwiązywania konfliktów,
    • dla mieszkańców mieszkań chronionych(przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania w nowym mieszkaniu),
    • dla pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych podnoszących kompetencje zawodowe.
Projekt 5 ROCŁ

Działania społeczne na obszarze Projektu 5 ROCŁ:

  • 1 wydarzenie plenerowe w formie Festiwalu Talentów
  • 123 godziny szkoleń i warsztatów
  • 192 godziny spotkań edukacyjnych
  • 10 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 380 osób - uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 5 uczestniczyli m.in. w:

  • festiwalu talentów dla młodzieży,
  • działaniach o charakterze streetworkingowym skierowanych do młodzieży,
  • warsztatach i spotkaniach przygotowujących Forum Młodzieży,
  • wydarzeniu Forum Młodzieży,
  • warsztatach antydyskryminacyjnych dla młodzieży,
  • szkoleniach podnoszących kompetencje kadry pracującej z młodzieżą,
  • sąsiedzkich śniadaniach podsumowujących proces rewitalizacji,
  • spotkaniach integrujących mieszkańców mieszkań chronionych tj. osoby z niepełnosprawnością intelektualną i młodzież opuszczająca pieczę zastępczą,
  • wyjazdach szkoleniowych dla przyszłych mieszkańców mieszkań chronionych przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania,
  • w zajęciach WenDo dla dziewcząt i kobiet,
  • kursie samoobrony i pierwszej pomocy dla dziewcząt i kobiet,
  • warsztatach psychologicznych dla dziewcząt i kobiet podnoszących ich kompetencje społeczne (asertywność, budowanie poczucia własnej wartości, komunikacja bez przemocy, reagowanie na przemoc, podnoszenie kompetencji rodzicielskich, przełamywanie stereotypów dotyczących płci),
  • doradztwie dla osób poszukujących pracy,
  • konsultacjach z ekspertami tj. prawnik i psycholog.
Projekt 6 ROCŁ

Działania społeczne na obszarze Projektu 6 ROCŁ:

  • 6 wydarzeń plenerowych tj.: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy, spacery
  • 484 godziny szkoleń i warsztatów
  • 525 godzin spotkań edukacyjnych
  • 248 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 1 052 uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 6 uczestniczyli m.in. w:

  • Rodzinnym pikniku międzypokoleniowym „Tu! Pinokio”,
  • wydarzeniu „Podwórkowe love”,
  • działaniu „Zielono Mi”,
  • piknikach artystyczno-edukacyjnych z grami miejskimi,
  • podwórkowych piknikach integracyjnych włączających w działania mieszkańców mieszkań chronionych w tym w szczególności osoby z różnymi formami niepełnosprawności,
  • spacerze ornitologicznym,
  • wieczorkach tanecznych,
  • zajęciach w ramach Mobilnej Świetlicy Kreatywnej dla dzieci i młodzieży przybliżających tematykę związaną z teatrem, performancem, sztuka reporterską,
  • międzypokoleniowych warsztatach teatralnych zakończonych spektaklem w formie czytania performatywnego,
  • projekcie społeczno-artystycznym obejmującym działania teatralne i parateatralne w formie angażujących, publiczność przedstawień teatralnych w przestrzeni miejskiej,
  • konkursie z elementami warsztatowymi dla dzieci i młodzieży dotyczącym mniej popularnych dziedzin sztuki,
  • wycieczkach edukacyjnych,
  • wyjściach do instytucji kultury,
  • spotkaniach dotyczących edukacji cyfrowej, profilaktyki zdrowotnej, gimnastyki i fizykoterapii,
  • szkoleniach dla przyszłych mieszkańców mieszkań chronionych przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania,
  • warsztatach rękodzieła, muzykoterapii, dogoterapii, choreoterapii, profilaktyki prozdrowotnej, fizykoterapii, z pierwszej pomocy dla podopiecznych Domów Dziennego Pobytu
  • konsultacjach z ekspertami tj. psycholog, prawnik, dietetyk, lekarz geriatra.
Projekt 7 ROCŁ

Działania społeczne na obszarze Projektu 7 ROCŁ:

  • 6 wydarzeń plenerowych tj.: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy
  • 484 godziny szkoleń i warsztatów
  • 525 godzin spotkań edukacyjnych
  • 248 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 1 052 osób – uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 7 uczestniczyli m.in. w:

  • pikniku sąsiedzkim,
  • pikniku podsumowującym proces rewitalizacji w Łodzi,
  • pikniku integracyjnym i sportowym w Ogrodach Karskiego,
  • festynie wolności,
  • podwórkowym święcie ulicy Mielczarskiego,
  • grach miejskich,
  • koncercie plenerowym z potańcówką,
  • sąsiedzkich spotkaniach świątecznych,
  • wspólnym sprzątaniu Ogrodów Karskiego,
  • tworzeniu ogrodu społecznego,
  • sąsiedzkich śniadaniach podsumowujących proces rewitalizacji,
  • warsztatach kulinarnych dla dzieci,
  • zajęciach z dogoterapii dla dzieci,
  • Letniej Akademii Edukacyjnej w formie półkolonii dla dzieci,
  • Letniej Akademii Sportowej w formie zajęć z animatorem na placu zabaw,
  • Społecznej Kampanii Informacyjnej „Porozmawiajmy o dzieciach” z podsumowującą konferencją tematyczną nt. więzi, tożsamości, dyskryminacji i traumy,
  • konsultacjach z ekspertami tj. terapeutą uzależnień, psychologiem, trenerem umiejętności społecznych, doradcą zawodowym, logopedą,
  • warsztatach dla dzieci:
    • z radzenia sobie z emocjami,
    • zastępowania agresji,
    • podnoszenia umiejętności społecznych
    • umiejętności szybkiego uczenia się i czytania
    • logopedycznych
  • szkoleniach:
    • dla mieszkańców mieszkań chronionych przygotowujących do samodzielnego funkcjonowania
    • zwiększających szanse na rynku pracy
    • wzmacniających kompetencje rodzicielskie
    • dla nauczycieli z edukacji antydyskryminacyjnej w szkole, pracy z dziećmi po traumie, więzi, tożsamości i przywiązania
    • dla pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych podnoszących kompetencje zawodowe.
Projekt 8 ROCŁ

Działania społeczne na obszarze Projektu 8 ROCŁ:

  • 4 wydarzenia plenerowe tj.: pikniki sąsiedzkie, festyny, święta podwórkowe, święta ulicy
  • 746 godzin szkoleń i warsztatów
  • 389 godzin spotkań edukacyjnych
  • 179 godzin działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie

dla 1 631 uczestników działań

Mieszkańcy Projektu 8 uczestniczyli m.in. w:

  • pikniku czytelniczym,
  • pikniki świątecznym,
  • kawiarence obywatelskiej,
  • geocachingu,
  • grze miejskiej,
  • półkoloniach dla dzieci w okresie wakacji i ferii zimowych,
  • święcie podwórkowym,
  • śniadaniach sąsiedzkich, w tym tych podsumowujących proces rewitalizacji,
  • spotkaniach autorskich z pisarzami,
  • potańcówce w formule Silent Disco,
  • międzypokoleniowych spotkaniach z Bingo,
  • spotkaniach z kulturą orientalną,
  • programie społecznym „Sąsiedzkie Podwórko” oferującym wsparcie i warsztaty w zakresie zaprojektowania i zaaranżowania na nowo przestrzeni podwórek,
  • wieczorze z planszówkami,
  • spotkaniach edukacyjnych dla różnych grup wiekowych dotyczących korzyści z czytania,
  • spotkaniach dla wspólnot mieszkaniowych i prywatnych właścicieli nieruchomości - jak pozyskać dofinansowanie/wsparcie finansowe na remont nieruchomości,
  • konsultacjach z ekspertami tj.: prawnik, psycholog, terapeuta uzależnień, doradca zawodowy, specjalista w zakresie pomocy społecznej,
  • spotkaniach grup wsparcia dla osób z niepełnosprawnością ruchową, które dążą do usamodzielnienia się oraz dla ich opiekunów / członków rodzin,
  • warsztatach:
    • antydyskryminacyjnych,
    • z wielokulturowości,
    • dotyczących programów dla młodzieży (m.in. Erasmus, AISEC),
    • z zakresu edukacji ekologicznej,
    • z zakresu edukacji obywatelskiej (wolontariat, organizacje pozarządowe),
    • kreatywnego pisania,
    • orientalistycznych,
  • szkoleniach:
    • dla przyszłych mieszkańców mieszkań chronionych wspierających proces usamodzielniana się,
    • dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami wspierających proces usamodzielniania,
    • dla bibliotekarzy podnoszących kompetencje zawodowe,
    • podnoszących kompetencje podmiotów działających na rzecz budowania lokalnych społeczności i wspierania ich rozwoju,
    • dla lokalnych liderów i liderek,
    • z aktywizacji zawodowej,
    • jak pozyskiwać środki na działania i inicjatywy sąsiedzkie, jak zorganizować dzień sąsiada,
  • Grupie Wsparcia dla opiekunów/rodzin osób z niepełnosprawnością ruchową.
Wolontariat

Działania Społeczne – Wolontariat na Obszarze Projektów 1, 4 ,7 i 8 ROCŁ

  • 2 wydarzenia upowszechniające wiedzę o wolontariacie
  • 193 godziny szkoleń i warsztatów
  • 55 godzin spotkań edukacyjnych
  • 1 082 godziny działań integrujących lokalną społeczność i budujących więzi sąsiedzkie, w tym praca wolontariuszy w instytucjach i organizacjach

dla 953 osób – uczestniczek i uczestników działań

Działania w obszarze wolontariatu obejmowały:

  • działania promocyjne i upowszechniające wiedzę na temat wolontariatu instytucjonalnego i sąsiedzkiego,
  • szkolenia dla wolontariuszy współpracujących z instytucjami społecznymi i kulturalnymi,
  • szkolenia dla koordynatorów wolontariatu,
  • wsparcie dla instytucji w zakresie wdrażania wolontariatu,
  • organizację wolontariatu sąsiedzkiego na obszarze rewitalizacji – wspólne działania na rzecz okolicy i sąsiadów,
  • szkolenia dla Ambasadorów Wolontariatu Sąsiedzkiego – liderów działań w swoim sąsiedztwie,
  • Akademię Młodego Wolontariusza,
  • spotkania wolontariuszy z lokalną społecznością upowszechniające wiedzę o wolontariacie.
Kontakt